Evaluatie pilot fietspad van 'glas en gras' op N247 tussen Broek in Waterland en Monnickendam

De proef met een fietspad van een nieuw soort beton van ‘glas en gras’ langs de N247 tussen Broek in Waterland en Monnickendam van de Vervoerregio Amsterdam en Provincie Noord-Holland is per april afgelopen.

Projectbord van de proef met een fietspad van beton van glas en gras

De resultaten worden nu verzameld en de betonnen platen worden verwijderd. Voor 31 mei wordt tijdens het reguliere onderhoud van het fietspad asfalt gelegd. De proefplaten op de voormalige trambaan worden eerder verwijderd.

Conclusies pilot

De Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland onderzochten of de techniek van betonplaten van ‘glas en gras’ het mogelijk zou maken om fietspaden aan te leggen over zachte veengronden. De proef liep van april 2017 tot april 2018.  Het doel van de proefopstellingen was om uit te zoeken of de platen bijvoorbeeld sterk genoeg zijn voor onderhoudsvoertuigen, of het strooien van zout in de winter effect heeft op de platen, of de grond onder de platen gaat zakken, of een gebroken plaat kan blijven liggen of meteen vervangen moet worden, enzovoort. Deze technische informatie wordt nu verzameld en gecombineerd met de gebruikerservaringen geëvalueerd. De verwachting is dat in mei 2018 de resultaten op deze website worden gepresenteerd.

Ervaringen van fietsers

In het afgelopen jaar is er volop geëxperimenteerd met het fietspad, maar de eerste ervaringen verliepen anders dan verwacht. De platen begonnen al snel te barsten en het fietsen over de naden voelde niet comfortabel. Een tweede proeftraject met sterkere en grotere rijplaten werd in het najaar aangelegd en uitgeprobeerd door een aantal testrijders. De testrijders waren het er over eens: “Het tweede proeftraject is een stuk beter, maar zo comfortabel als asfalt is het nog niet, omdat er wel naden in zitten.”

Keuzes maken

De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam zijn op zoek naar nieuwe, innovatieve methoden om fietspaden aan te leggen op plekken waar de bodem erg slap is. Voor een traditioneel fietspad moeten namelijk onder andere damwanden worden geslagen. Dat kan kostbaar zijn. Om die reden is gezocht naar een alternatief in de vorm van platen die bestaan uit glasschuim en olifantengras. Die zijn sterk en bovendien erg licht. Betonplaten geven door de naden een andere rij-ervaring dan asfalt. Het voordeel is dat er dankzij innovatieve technieken wel een fietspad op locaties kan worden gemaakt waar je met asfalt niet uit de voeten kunt.

 

Uitgelicht