N203 trajectstudie Uitgeest - Limmen
De N203 tussen Uitgeest en Limmen moet veiliger. Dat willen provincie, gemeenten en hun inwoners. Met de gemeenten Uitgeest, Castricum en de omgeving heeft de provincie de afgelopen maanden onderzocht welke maatregelen hieraan kunnen bijdragen. Na een uitgebreide studie ligt er een voorstel om de weg veiliger te maken. Na de zomer van 2025 start de provincie met het uitwerken van verschillende varianten van het voorstel.

De N203 tussen Uitgeest en Limmen wordt veel gebruikt door regionaal verkeer. Voor weggebruikers is de situatie niet altijd veilig. In 2023 zijn al enkele maatregelen doorgevoerd voor een veiligere weg, maar er is meer nodig. In 2024 startte de provincie daarom samen met de gemeenten een verkenning. De verkenning, ook wel trajectstudie, richt zich op de N203 vanaf de aansluiting met de A9 bij Uitgeest tot en met de aansluiting met de N513 bij Limmen. Er is gekozen om het weggedeelte binnen de bebouwde kom van Uitgeest, inclusief de aansluiting met de A9, mee te nemen. Alle mogelijke oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren, werden onderzocht.
De provincie heeft de analyse (pdf) tijdens het onderzoek aangevuld met de aanwezige kennis en ervaring uit de omgeving. Via diverse media werden mensen gevraagd naar knelpunten en oplossingen. 102 ideeën werden ingediend op een online platform.
Daarna werkte een vertegenwoordiging van bewoners- en belangenorganisaties met elkaar samen in een werkgroep. In die periode zijn 4 denkrichtingen uitgewerkt om de verkeersveiligheid op de N203 te verbeteren:
- De N203 wordt 60 kilometer per uur (buiten de bebouwde kom)
- De N203 blijft 80 kilometer per uur met een herinrichting en veiligheidsmaatregelen die zoveel mogelijk binnen de bestaande ruimte passen
- De N203 blijft 80 kilometer per uur met veiligheidsmaatregelen waarvoor extra ruimte nodig is
- De aanleg van een nieuwe weg tussen de N513 en aansluiting Akersloot op de A9
Experts van de provincie en de gemeenten Castricum en Uitgeest hebben de denkrichtingen beoordeeld. Tijdens het uitwerken van de denkrichtingen werd duidelijk dat denkrichtingen 1 en 4 niet de oplossing zijn. Denkrichting 1 voldoet niet aan de huidige richtlijnen, waardoor 60 kilometer per uur niet gehandhaafd kan worden. Dit zorgt voor meer verkeer over de Uitgeesterweg (alternatieve route naar A9) en de Beverwijkerstraatweg. Denkrichting 4 heeft een lange voorbereidingstijd en een grote impact op natuur en landschap. Om de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren, ging de voorkeur uit naar het combineren van onderdelen uit denkrichtingen 2 en 3. Zo is toegewerkt naar het voorliggende voorstel.
De werkgroepen hebben beide hun advies uitgebracht dat is verwerkt in het definitieve rapport (pdf).
Het voorstel voor de wegindeling gaat uit van de bestaande snelheidslimiet van 80 kilometer per uur met de volgende maatregelen:
- Gescheiden rijbanen. Dit verkleint de kans op frontale ongevallen en gevaarlijke inhaalacties
- Verbrede fietspaden (ongeveer 4 meter breed) met geleiderails om de veiligheid van fietsers te garanderen
- Brede bermen zodat gestrande voertuigen het overige verkeer niet hinderen
De volgende maatregelen moeten verder worden uitgewerkt:
- Het realiseren van fietstunnels ter hoogte van het kruispunt N203-N513. De ecologische, cultuurhistorische en natuurwaarden van de Schulpvaart maken dit lastig uitvoerbare maatregelen. Daarom moeten eerst de mogelijkheden worden onderzocht
- Ofwel het aansluiten van uitritten bij de Nesdijk en het Kooghuis op korte stukken parallelweg óf het aanpassen van de inrichting van de kruispunten (dit geldt ook voor de uitrit van camping De Kei). In de volgende fase wordt samen met de omgeving de voorkeur bepaald. Hoe de nieuwe toegang tot de P+R aan de noordzijde (ter hoogte van het tankstation) eruit gaat zien, hangt samen met de gekozen oplossing voor de verkeersveiligere toegang tot het Kooghuis
- Het verbeteren van de inrichting van de P+R in samenwerking met de gemeente, ProRail, NS. De provincie bekijkt dit samen met deze organisaties in een vervolgstudie
- Het verkeersveiliger maken van de overgang van de N203 naar de woonwijk ter hoogte van de Middelweg door snelheidsremmers en aanpassingen op het kruispunt
- Kleine maatregelen bij de aansluiting met de A9 zoals het doortrekken van de middengeleider, het verlengen van de rijstrookbeëindiging en de aanleg van een kort stuk fietsstraat
- Betere verlichting en zichtbaarheid
- Ruimte voor handhaving
De totale breedte van de weg is in dit voorstel ongeveer 22,0 meter (nu: 15,75 m). Voor de nieuwe inrichting en veiligheidsmaatregelen is dus extra ruimte nodig. Er wordt onderzocht of, en hoe, grondaankoop beperkt kan blijven en of dit haalbaar is.
In maart 2025 is het voorstel voor een veilige N203 samen met de resultaten van het onderzoek gepresenteerd.
Er is veel tijd nodig voor het doorvoeren van deze voorgestelde maatregelen. De komende jaren werkt de provincie stapsgewijs aan de voorbereiding en de uitvoering. De provincie gaat na de zomer aan de slag met het uitwerken van verschillende varianten. Ook dat gebeurt in samenwerking met gemeenten, aanwonenden en andere belanghebbenden. De variantenstudie neemt ongeveer een jaar in beslag. De ontwerpen laten zien wat de verschillen zijn en wat de effecten zijn op bijvoorbeeld natuur, ruimte en kosten. Vervolgens wordt een voorkeursvariant uitgewerkt (eind 2026 klaar) in een projectbesluit (2028 klaar). Een projectbesluit is nodig, omdat het verbreden van de weg niet binnen de bestemmingsplangrenzen valt. Daarna vindt de voorbereiding van uitvoering plaats (2029-2032) en de aanleg en uitvoering van de maatregelen zal naar verwachting in 2034 afgerond zijn. Bekijk de planning hieronder.

Heeft u vragen over het project? U kunt de projectorganisatie bereiken door te mailen naar: n203uitgeestlimmen@noord-holland.nl.
Planning
2024 - 2025
- Start trajectstudie (begin 2024)
- Ophalen knelpunten, oplossingen en ideeën uit de omgeving (oktober - november)
- Uitwerken knelpunten en oplossingsrichtingen (november - januari)
- Selectie conceptmaatregelen (februari)
- Presentatie maatregelenpakket en besluitvorming (maart)
- Besluitvorming (juni 2025)
2025 - 2026
Uitwerking varianten
2026-2027
Uitvoeren onderzoeken
2028
Projectbesluit
2029-2032
Voorbereiding uitvoering