Nieuwe OV-concessie Noord-Holland Noord definitief naar Connexxion

De provincie Noord-Holland heeft de openbaar vervoer concessie Noord-Holland Noord definitief aan Connexxion gegund.

Deze concessie gaat om het openbaar vervoer in alle gemeenten boven de lijn Heemskerk – Purmerend en geldt van 22 juli 2018 tot medio juli 2028. De andere partijen die zich hadden ingeschreven hebben geen bezwaren ingediend.

Gedeputeerde Elisabeth Post (Verkeer en Vervoer): “Voor de reizigers is het van belang dat we zo snel mogelijk aan de slag gaan. Deze nieuwe concessie levert namelijk een forse kwaliteitsverbetering op voor het openbaar vervoer in de regio. Het is mooi om te zien dat dit complexe aanbestedingstraject zo efficiënt en voorspoedig is verlopen.” De provincie Noord-Holland en Connexxion starten binnenkort met de voorbereidingen voor de nieuwe concessie. De betrokken gemeenten worden daarover geïnformeerd.

Bus Connexxion

Vanaf 2018 meer en schoner openbaar vervoer

De nieuwe concessie levert een grote kwaliteitsimpuls op voor het openbaar vervoer in de regio. Zo krijgen reizigers op de lijn Alkmaar-Heerhugowaard meer busvervoer aangeboden dan nu het geval is. Ook rijden op verschillende trajecten in de regio Noord-Holland Noord meer bussen tijdens de doordeweekse spits. De wachttijd voor de Texelhopper wordt verlaagd en de aansluiting op alle boten wordt gegarandeerd. Tevens wordt het openbaar vervoer een stuk duurzamer: in de nieuwe concessie rijden er 83 zero-emissie bussen. Hierdoor vermindert de CO2-uitstoot met meer dan 50%. Op verbindingen met weinig reizigers wordt een ‘taxi-deel-systeem’ aangeboden, waarvoor reizigers zich van tevoren kunnen aanmelden.

Meer tevreden reizigers door betere service en punctualiteit

De provincie vroeg de inschrijvers voor de aanbesteding te zorgen voor meer tevreden reizigers en een verlaging van de belasting voor het milieu en de leefomgeving. Met het aanbod van Connexxion wordt aan deze eisen meer dan voldaan. De tevredenheid van de reiziger wordt door Connexxion gewaarborgd door onder andere realistische rijtijden op te nemen in de dienstregeling, betaalgemak voor de reizigers en duidelijke routes. Snel en vaak waar veel vraag is en een passend aanbod waar de vraag laag is.