Windmolen of zonnepanelen? Scholieren pitchen

Je krijgt een stuk grond in Noord-Holland waar je duurzame stroom gaat opwekken. Plaats je windmolens of zonnepanelen? Die opdracht kregen 2 groepen 4-havoleerlingen van de Jan Arentsz school in Alkmaar op 7 juni. Op 9 juni probeerden ze gedeputeerde duurzaamheid Jack van der Hoek via een pitch te overtuigen van hun keuze.

scholieren pitchen idee aan Jack van der Hoek

Beide groepen, die tijdens het project inspiratie opdeden tijdens een werkbezoek aan zonnepark Bergen en een lokale energiecoöperatie, kozen voor een combinatie van windmolens en zonnepanelen. Volgens hen is dit efficiënter en levert daardoor meer energie op. Aangezien sommige inwoners zonnepanelen niet zo mooi vinden, kozen beide teams ervoor om deze weg te werken. De eerste groep door er een dijk omheen te bouwen, de tweede groep door de panelen in te graven. 

Opslagruimte

Er waren ook verschillen tussen de 2 groepen. Zo wilde groep 2 ook een opslagruimte wil plaatsen. Hier kan opgewekte energie, die niet direct nodig is, worden opgeslagen. “Die opslag is een grote doos en om die mooier te maken, gaan we die versieren met graffiti”, aldus een van de teamleden. 

Slimme combinatie

Team 2 ging er met de winst vandoor. Gedeputeerde Van der Hoek: “Het was spannend en lastig. De combinatie van windmolens en zonnepanelen is slim. Zo maak je optimaal gebruik van de grond. De doorslag voor onze keuze was naast de opslag ook het feit dat groep 2 nog wat beter onderzoek heeft gedaan en een betere structuur in de presentatie had.”

Leerlingen en Jack van der Hoek luisteren naar pitches

Je eigen portemonnee

De leerlingen deden in het kader van projectonderwijs verschillende opdrachten. Doel van de opdrachten was om de leerlingen na te laten denken over een duurzaam project, hier in teamverband mee aan de slag te gaan en te leren presenteren en argumenteren. De provincie Noord-Holland verzorgde de opdracht over energietransitie. Dialoog met de nieuwe generatie vindt zij belangrijk en levert nieuwe inzichten op. 

Naast de opdracht van de provincie Noord-Holland konden leerlingen ook kiezen voor een opdracht de gemeente Alkmaar over afval scheiden. Deze winnaars kwamen met het idee om afval te scheiden voor je eigen portemonnee. Hiervoor kopen inwoners voor ieder soort afval een aparte afvalzak, waarbij de zak voor restafval beduidend duurder is dan de zakken voor ander afval.