“Hij is niet helemaal fluisterstil. Het blijft toch een machine.”

Sinds juli 2018 rijden er 21 elektrische bussen in Noord-Holland Noord. Daar komen later dit jaar 62 bussen bij. Wat betekent dat voor de buschauffeurs? Gedeputeerde mobiliteit, Elisabeth Post, nam een kijkje in Hoorn bij de nieuwe laadpalen en bussen van Connexxion.

Naast het busstation is de remise met op een rij 6 nieuwe laadpalen. Lody Warmerdam, accountmanager openbaar vervoer van Connexxion: “Met een elektrische bus kun je 200 kilometer rijden, terwijl je met een diesel 450 kilometer rijdt. Dat vraagt om een ander rijschema, want de bussen worden gewisseld om op te laden. Dat laden duurt zo’n 4 uur. We wisselen de elektrische bussen af met de dieselbussen.” 

De remise met elektrische bussen die opladen bij laadpalen

Vriendelijke bel

Alle buschauffeurs in rayon Noord-Holland Noord zijn opgeleid om te rijden in de elektrische bussen. De bussen hebben namelijk een paar nieuwigheden. Warmerdam: “Omdat de elektrische bussen stiller zijn, horen de wandelaars of fietsers de bus niet altijd aankomen. De harde toeter is daarom vervangen door een vriendelijkere bel, een klingel, zoals je die in de tram hoort. Ook zijn de elektrische bussen in Hoorn iets kleiner, 9,5 meter in plaats van 12 meter. De bus wordt door de chauffeurs al ‘het schatje’ genoemd.”

Medewerker van Connexxion controleert de laadpaal

Rondje met de bus

We stappen in de bus bij buschauffeur Dora Weeteling. Ze vindt elektrisch rijden echt anders: “Je hebt geen gaspedaal. Als je remt, dan remt de bus vanzelf af omdat er stroom teruggeleverd wordt aan de accu. De remweg is daardoor korter. Ook is het wennen dat je geen motorgeluid hoort. De mensen om je heen moeten wel weten dat je gaat rijden. Vandaar de nieuwe bel.” Warmerdam: “In de bus is het niet helemaal fluisterstil. Het blijft toch een machine.”

Buschauffeur Dora achter stuur van de elektrische bus

Investeren in duurzaamheid

De volgende stap? Warmerdam: “In 2021 willen we in regio Haarlem-IJmond alle groen-gas-bussen vervangen door elektrische bussen.” Gedeputeerde Elisabeth Post: “Met de elektrische bussen bieden we een duurzame vorm van vervoer aan. De provincie vindt het belangrijk om onze reizigers niet alleen vlot en met betrouwbare tijden te laten reizen, maar ook met steeds minder belasting van het milieu en de leefomgeving.”

Gedeputeerde Elisabeth Post en buschauffeur Dora