HOV in t Gooi: BAM komt met omgevingsvriendelijke bouwmethoden

(05 juni 2019)

Voor de bouw van busbaan, natuurbrug en de spoorwegonderdoorgang op de Oosterengweg is aannemer BAM gecontracteerd. Als gevolg van de opgelopen vertraging in de aanbestedingsfase, heeft de aannemer de bouwplanning aangepast.

Meest opvallend is de verkorte bouwtijd van de onderdoorgang op de Oosterengweg. 

Volgens de nieuwe planning is de Oosterengweg in augustus 2021 alweer toegankelijk voor snelverkeer. De weg is dan in totaal 1,5 jaar afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, bijna een jaar korter dan waar tot nu toe van uit werd gegaan. Een kleine 9 maanden later (volgens planning: mei 2022) kunnen ook voetgangers en fietsers er weer door. 

De aannemer houdt in zijn bouwmethoden nadrukkelijk rekening met de omgeving en zorgt voor slimme verkeersoplossingen die de overlast zoveel mogelijk beperken. Het plan is logistiek zo opgezet dat bouwverkeer alleen gebruik maakt van hoofdwegen waardoor gevaarlijke situaties in woonwijken voorkomen worden. Een ander voorbeeld is dat het zand uit de bouwkuip met een persleiding richting Anna’s Hoeve wordt afgevoerd. Dat scheelt zo’n 1.000 vrachtwagens over de weg. Het zand wordt onder meer gebruikt voor de bouw van de natuurbrug.

De komende maanden gaat BAM aan de slag met het uitwerken van een passend en maakbaar ontwerp. De aannemer verwacht de Oosterengweg eind maart 2020 in zijn geheel af te sluiten voor verkeer. Dan gaat de bouw van de dubbellaagse spoorwegonderdoorgang ter hoogte van de huidige overweg officieel van start. In oktober 2019 komt de aannemer ook fysiek naar Hilversum en betrekt het pand aan de Oosterengweg 38-40. Ook projectmedewerkers van de provincie Noord-Holland, ProRail en de gemeente Hilversum zullen zich daar vestigen. 

Artist impression van toekomstige situatie Oosterengweg