Treinen rijden weer: lang werkweekend geslaagd

(26 mei 2020)

Na een pauze van 124 uur rijden er sinds dinsdag 26 mei weer treinen tussen Baarn en Hilversum. In de treinvrije periode heeft aannemer BAM de wanden en vloerankers aangebracht voor de toekomstige spoorwegonderdoorgang op de Oosterengweg, zijn er funderingspalen geslagen voor de natuurbrug bij Anna’s Hoeve en de fly-over bij de A27, en zijn er portalen vernieuwd. De werkzaamheden maken onderdeel uit van het Hilversumse deel van het project HOV in 't Gooi.

Met het doorslijpen van de spoorstaven gingen de werkzaamheden op donderdag 21 mei om 2.00 uur van start. Het spoor én de oude spoorkruising op de Oosterengweg werden verwijderd, net als de oude portalen. In de dagen daarna bracht de aannemer met man en macht de wanden en vloerankers aan voor de toekomstige onderdoorgang. 

Vanaf zondagnacht kon - laag voor laag - het spoor weer worden teruggebouwd. De spoorstaven werden gelast, geslepen en gemeten. De laatste werkdag werd gebruikt om met de zogenaamde ‘stopmachine’ het spoor stabiel op het ballastbed te krijgen en weer begaanbaar te maken voor het treinverkeer. 

Natuurbrug en fly-over

In de omgeving van Anna’s Hoeve en Monnikenberg werd de bovenleiding verlaagd zodat de natuurbrug er straks overheen kan. Naast het spoor werden funderingspalen aangebracht als basis voor de natuurbrug en fly-over. Ook werden er twee faunatunnels ‘gegraven’ voor kleine dieren om veilig het spoor te kruisen.

Klachten en complimenten

Er werd 24 uur per dag doorgewerkt om te zorgen dat binnen die in totaal 124 uur alle noodzakelijke activiteiten zouden zijn uitgevoerd. Bijna alle genoemde werkzaamheden gaven geluidsoverlast voor aan- en omwonenden. Toch werden er meer complimenten dan klachten aangetroffen in de mailbox en op de sociale media. Veel mensen zijn onder de indruk van het complexe werk in relatie tot de krappe ruimte waarin het werk moet worden uitgevoerd.