Onderdoorgang Oosterengweg stap voor stap op diepte

(25 februari 2021)

De tijdelijke versteviging (zogenoemde stempels) van de grote bouwkuip, aan de noordzijde van het spoor in Hilversum is klaar.

Hierdoor kan de nieuwe spooronderdoorgang op de Oosterengweg de komende maand verder op diepte worden gebracht. 

Bouwkuip

Dit gebeurt door water in de bouwkuip te pompen en het natte zand met pijpleidingen naar de natuurbrug in Anna’s Hoeve te zuigen. Daar wordt het verder gebruikt. “Door dit ‘natte ontgraven’ beperken we de overlast doordat er veel minder vrachtverkeer door de nabijgelegen wijken rijdt”, aldus Clementine Roest, omgevingsmanagers bij BAM Infra.

Op het diepste punt wordt de onderdoorgang straks maar liefst 15 meter diep. Dit punt is bij de waterpompkelder, die straks het regenwater afvoert. Onder het spoordek graaft BAM Infra 11 meter diep. Deze diepte is nodig omdat fietsers en voetgangers straks in een eigen ‘tunnelbuis’ boven het autoverkeer rijden en wandelen. 

Clementine vertelt: “Wanneer we straks diep genoeg zijn, storten we vanaf half maart zo’n 800 m3 onderwaterbeton in de eerste kuip. Dit staat gelijk aan zo’n 70 vrachtwagens. Hierdoor krijgt de tunnelbak stevigheid en kunnen straks het water en de stempels eruit”. Ten zuiden van het spoor, vlakbij de Riebeeckgalerij, wordt vloer na vloer en wand na wand gevlochten en vol beton gestort. Vanaf april starten we met het afmetselen van de eerste wanden. Omwonenden en voorbijgangers krijgen dan alvast een voorproefje hoe de tunnel er straks uit komt te zien”.