Beroep op het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) duurzame Cruquiusbrug ongegrond

(19 januari 2022)

Op woensdag 19 januari 2022 heeft de Raad van State het beroep op het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de nieuwe duurzame Cruquiusbrug N201 bij Heemstede ongegrond verklaard. Hiermee is het PIP Cruquiusbrug onherroepelijk.

De brug in de N201 tussen de gemeenten Haarlemmermeer en Heemstede is aan vervanging toe. De nieuwe brug wordt in 2022 geheel energieneutraal en circulair gebouwd. De oostelijke brug richting Heemstede wordt vervangen en verbreed. Aan de westelijke brug richting Hoofddorp vindt groot onderhoud plaats. Met de aanpassingen aan de brug wordt de doorstroming van het wegverkeer op de N201 verbeterd.

Cruquiusbrug 2

Beroep PIP

Aan de kant van Haarlemmermeer wordt een nieuwe fietsonderdoorgang aangelegd onder de N201. Aan de zijde van Heemstede wordt de bestaande voetgangerstunnel (onderdoorgang) aan de voet van de brug verlengd en worden de toegangen tot de tunnel verhard. Het bestaande 'olifantenpaadje' naar de onderdoorgang wordt verlegd, verlengd en verhard. Het talud wordt daarom verbreed. Bij de Raad van State was 1 beroep ingesteld op het ontwerp van de westelijke hellingbaan bij de voetgangerstunnel onder N201 (in de gemeente Heemstede). In het beroep werd gesteld dat er te weinig ruimte is gereserveerd voor een ruime en veilige hellingbaan van het fietspad naar de toegang tot de tunnel aan de zijde van Heemstede.

Uitspraak Raad van State

Er is niet gekozen voor het opwaarderen van de bestaande voetgangerstunnel naar een fiets- en voetgangerstunnel. Gekozen is voor behoud van de bestaande voetgangerstunnel, het verharden van de toegangen tot deze tunnel en het verleggen en verharden van het bestaande olifantenpaadje. Zo kunnen fietsers het olifantenpaadje wel op- en af fietsen en van en naar de fietspaden langs de Ringvaart en/of vervolgens met de fiets aan de hand door de bestaande voetgangerstunnel lopen. Het is volgens Provinciale Staten niet de bedoeling het olifantenpaadje te ontwerpen als een doorgaande fietsroute op de voetgangerstunnel. Wel als doorgaande fietsroute op de fietspaden langs de Ringvaart.

Duurzaamheid

De provincie Noord-Holland heeft hoge ambities voor de nieuwe Cruquiusbrug. De nieuwe brug wordt circulair, energieneutraal en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd. Een energie neutrale brug is zelfvoorzienend en wekt evenveel energie op als dat de brug verbruikt. Door de brug circulair te bouwen wordt bovendien efficiënt en slim omgegaan met grondstoffen en materialen en tegelijkertijd kan de provincie zoveel mogelijk materialen hergebruiken. Ook wordt de nieuwe brug zo ontworpen en gebouwd dat brugonderdelen worden gestandaardiseerd zodat ze in de toekomst herbruikbaar zijn voor andere bruggen. Ook wel Industrieel Flexibel en Demontabel bouwen (video). De Cruquiusbrug is de eerste brug in Nederland waarbij de IFD-principe wordt toegepast.

Alle bruggen van de provincie Noord-Holland worden voortaan volgens de IFD-principe ontworpen, gebouwd en onderhouden. De Cruquiusbrug vormt een goed voorbeeld hoe, door de inzet van innovatieve technologie, een bijdrage wordt geleverd aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Meer informatie

Raadpleeg de projectwebsite Cruquiusbrug voor de actuele stand van zaken. Voor vragen over de PIP procedure of werkzaamheden kunnen (vaar)weggebruikers contact opnemen met het Servicepunt van de provincie via 0800 0200 600 (gratis), of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl.

Uitgelicht