Weblog: Een waar kunstwerk

(13 mei 2016)

Terwijl veel mensen tijdens Pinksteren genieten van een vrij weekend wordt er tussen Haarlem en Beverwijk met man en macht aan het spoor gewerkt. Meer dan 400 mensen werken 72 uur lang aan de spooronderdoorgang van de busbaan voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer tussen Velsen en Haarlem: HOV Velsen. Een spannende klus, want je legt het treinverkeer niet zomaar stil.

Afgelopen woensdag kreeg ik de kans een kijkje te nemen bij verschillende werkzaamheden langs het tracé van HOV Velsen, waaronder de spooronderdoorgang. Het tracé kent een lange voorgeschiedenis. De busbaan wordt deels aangelegd over de oude spoorlijn tussen het toenmalige Velsen en IJmuiden.  Deze lijn werd in 1883 in gebruik genomen. Tot 1983, honderd jaar later dus, reden er reizigerstreinen op de ‘IJmondlijn’. Eind jaren negentig reed ruim drie jaar de Kennemerstrand Express op het tracé.
Sindsdien ligt het spoor er ongebruikt bij. Omwonenden moesten wennen aan het idee dat op de plek van de spoorlijn straks bussen rijden. En dat begrijp ik. Zo’n verandering in je achtertuin is niet niks. Toch moeten we ook naar de toekomst kijken. En de toekomst laat  een toename zien in de vraag naar openbaar vervoer dat beter aansluit bij de behoeftes van de reiziger.

En ik merk, zowel zakelijk als privé om mij heen, dat die behoeftes veranderen. Reizigers willen niet meer eerst ‘het spoorboekje’ raadplegen. Ze willen er op kunnen vertrouwen dat je, wachtend bij een station of bushalte, na een korte wachttijd de eerstvolgende bus of trein aan ziet komen rijden. En dat je je dus geen zorgen hoeft te maken of je de aansluiting wel haalt. Snelheid, betrouwbaarheid, comfort en een hoge frequentie. Dát is belangrijk.

Hoogwaardig openbaar vervoer biedt dit, en is juist daardoor een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Dat is precies wat de provincie, als opdrachtgever voor het openbaar vervoer in Noord-Holland, samen met de gemeente Velsen realiseert tussen IJmuiden en Haarlem. Door de nieuwe busbaan verbetert de bereikbaarheid binnen onze provincie. Dat is een belangrijke voorwaarde voor economische groei in de regio, maar ook in de rest van Noord-Holland. Deze verbinding staat trouwens niet op zichzelf, zij is een van de nieuwe schakels in het brede regionale HOV-netwerk in Noord-Holland en de omliggende provincies.

Komend Pinksterweekend wordt ten zuiden van Driehuis het spoor tijdelijk weggehaald. Vlak bij de onderdoorgang ligt het betonnen spoordek klaar om millimeter voor millimeter op zijn plek gereden te worden. Als dat achter de rug is, wordt het spoor teruggeplaatst. Een hele operatie met een zeer strakke planning. Niets wordt aan het toeval overgelaten, want dinsdagochtend moeten de treinen weer volgens dienstregeling rijden. Een waar kunstwerk dus. Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken en wens de mensen die komend weekeinde hard aan de slag zijn voor HOV Velsen veel succes!

Elisabeth Post biedt gevulde koeken aan Bas Ploegmakers

Afgelopen woensdag overhandigde ik aan Bas Ploegmakers, de voorman van het team, een paar gevulde koeken. Vandaag krijgen ze verse koeken voor iedereen, en dat zijn er veel!

Elisabeth Post
13 mei 2016

Uitgelicht

Portretfoto Elisabeth Post