Weblog: Praten met verkeerslichten

(02 juni 2017)

Ja dat kan, en ze zeggen nog iets terug ook! Samen met marktpartijen investeren we in de provincie Noord-Holland in het ontwikkelen van nieuwe technieken, zoals slimme verkeerslichten. Vervolgens testen we de mogelijkheden van deze ‘smart mobility’ innovaties op onze wegen. Dat doen we om onze provincie ook in de toekomst bereikbaar en veilig te houden en zo optimaal mogelijk van de beschikbare infrastructuur gebruik te maken.

Proeftuin

Op de provinciale wegen rondom Schiphol hebben we een proeftuin ingericht voor smart mobility. Daar kunnen we proeven uitvoeren die we samen met onze partners hebben bedacht en ontworpen. 

Zo zijn we vorig jaar met KPN, Vialis, Dynniq, Rietveld, Royal Flora Holland en Dobbe Transport een proef gestart met slimme vrachtwagens en slimme verkeerslichten. In de proeftuin op Schiphol worden de intelligente verkeerslichten voor het eerst op de openbare weg getest. Hoe dat precies in zijn werk gaat, mocht ik op 2 juni zelf ervaren.

In het gebied rondom Schiphol rijden elke dag veel vrachtwagens over de vele provinciale wegen met verkeerslichten die deze regio rijk is. Een uitgelezen plek voor een proef dus. Doel is het vrachtverkeer zo min mogelijk voor de verkeerslichten te laten wachten door ze met verkeerslichten te laten communiceren. Zo verbeteren we de doorstroming. Maar het zorgt ook voor minder stoppen en optrekken van de vrachtwagens en daarmee voor minder uitstoot, minder vertraging, minder brandstofkosten en betrouwbaardere reistijden.

Primeur

Om dit te kunnen realiseren, heeft de vrachtwagen informatie nodig uit het verkeerslicht en vice versa. Hiervoor is in de test gebruik gemaakt van het 4G-netwerk, en dat is een primeur! Daarbij worden de Europese standaarden gebruikt die met de auto-industrie zijn vastgesteld. Zo zorgen we ervoor dat de toepassing ook internationaal gebruikt kan worden. En de vrachtwagens zijn uitgerust met een “on-board” unit, die ook kan worden gebruikt in andere voertuigen, zoals bussen en taxi’s.

In de proef wordt de timing van verkeerslichten afgestemd op naderende vrachtwagens. Zodra een vrachtwagen in de buurt van het verkeerslicht komt, wordt berekend op welk moment de vrachtwagen het verkeerslicht zal passeren. De unit in de vrachtwagen geeft de chauffeur een snelheidsadvies zodat hij niet hoeft te stoppen. Ondertussen past het verkeerslicht de zogenaamde “groentijd” aan, als dit nodig en mogelijk is, zodat de vrachtwagen veilig en zonder te stoppen het kruispunt kan passeren. De proef geeft ons daarmee echt een kijkje in de toekomst van het vervoer.

Doen en delen

Door juist nu extra in te spelen op alle mogelijkheden van smart mobility bereiden we Noord-Holland voor op die toekomst. En zo blijven we, door ook continu de bereikbaarheid te verbeteren, een aantrekkelijke provincie om in te wonen, te werken en te recreëren. Innoveren door te investeren in smart mobility is daarbij cruciaal: leren door te doen en leren door kennis te delen.

Elisabeth Post
2 juni 2017

Uitgelicht

Portretfoto Elisabeth Post