Voortgang project Vervanging Brug Krommenie
Bij de laatste informatiebijeenkomst in april 2022 is de aanwezigen beloofd geïnformeerd te worden over de voortgang van het project. We zijn nu een jaar verder en achter de schermen is er hard gewerkt aan de voorbereidingen voor het vervangen van de Brug Krommenie.
Technische uitwerking voor een nieuwe brug
De Brug Krommenie bestaat uit 2 bruggen: brug A richting Assendelft en brug B richting Zaandam. Bij de vernieuwing is de insteek om beide bruggen te vervangen. Daarmee is er altijd 1 brug beschikbaar voor het autoverkeer in geval van een calamiteit of onderhoud. Brug B wordt vervangen door een brug die 2 keer zo breed is als de huidige brug B. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van het eerder gefabriceerde brugdek. Een jaar geleden was het nog de vraag er nog wel een nieuwe brug voor brug A moest komen. Dit is nu wel de intentie.
Voor brug A moet nog wel een ontwerp gemaakt worden. Beide bruggen wordt een aantal meters opgeschoven, zodat ze in lijn liggen met de naastgelegen spoorbaan. En schepen eenvoudiger de nieuwe bruggen kunnen passeren. De brug blijft dezelfde hoogte houden en de Nauernasche Vaart wordt niet breder of dieper gemaakt. Het afgelopen jaar is het ontwerp van de nieuwe brug B technisch verder uitgewerkt tot een zogenaamd schetsontwerp. Dit ontwerp wordt meegegeven aan de – nog te selecteren – aannemer. De aannemer werkt zo’n schetsontwerp uiteindelijk tot in details uit.
Verkeersplan
Om verkeershinder tijdens het vervangen van Brug Krommenie zo veel mogelijk te beperken, wordt er al in een heel vroeg stadium nagedacht over een verkeersplan. Er wordt daarmee gezocht naar een optimale balans tussen doorstroming, veiligheid en bereikbaarheid. En dat is, bij een drukke provinciale weg als de N203, passen en meten. Het projectteam is hiervoor in gesprek met de gemeente Zaanstad, maar ook met andere partijen, zoals wegbeheerders, Prorail en nood-en hulpdiensten.
Er worden op dit moment verschillende scenario’s besproken en uitgewerkt. Als eenmaal de aannemer aan boord is, krijgt het verkeersplan meer vorm. Het uitgangspunt bij alle overleggen is wel dat het lokale bestemmingsverkeer op de N203 in principe moet kunnen blijven doorrijden. En dat Krommenie en Assendelft ook vanuit de richting Wormerveer bereikbaar blijven. Doorgaand verkeer wordt omgeleid over naastgelegen provinciale wegen en rijkswegen.
Aanbesteding aannemer
De Brug Krommenie wordt uiteindelijk gebouwd door een aannemer. Om met een aannemer aan de slag te kunnen gaan moet er een aanbesteding plaatsvinden. Voor het project ‘Vervanging Brug Krommenie’ vond al in 2015 een aanbesteding plaats en werd de aannemer Van Hattum & Blankevoort geselecteerd. Om na te gaan of er een doorstart met dezelfde aannemer mogelijk was, is gezamenlijk gekeken naar de mogelijkheden hiervoor.
De conclusie was dat het project nu te veel afwijkt van het contract uit 2015. Hierdoor moet er opnieuw aanbesteed worden. In goed overleg met Van Hattum & Blankevoort is in deze fase van het project daarom in januari afscheid genomen van Van Hattum & Blankevoort. Op dit moment is het projectteam bezig met het opstellen en aanscherpen van de uitvraag voor een nieuwe aanbesteding.