Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Brug- en sluisbediening vanuit 1 punt

Bij de provincie Noord-Holland werkt een team van brugbedienaren om de provinciale bruggen en sluizen te openen en sluiten. Waar dit voorheen nog vanuit een bedienhuisje gebeurde, bedient de provincie Noord-Holland in 2025 meer dan 35 bruggen en sluizen vanuit de bediencentrale in Heerhugowaard.

Dit heeft meerdere voordelen. Door de bediening van de vele bruggen vanuit 1 punt te organiseren, kan de bedienaar het openen en sluiten van bruggen beter op elkaar afstemmen. Dat komt zowel de doorstroming op de weg als op het water ten goede. De bruggen en sluizen kunnen daarnaast (kosten)efficiënt en veilig worden bediend doordat de systemen voor alle bruggen gelijk zijn. De centrale bediening biedt ook kansen voor ruimere en flexibeler openingstijden van bruggen en sluizen, doordat een bedienaar meerdere objecten kan bedienen.

Camera’s

Om de bruggen veilig te bedienen, werken de bedienaren met camera’s. Deze camera’s kunnen om hun as draaien, verhogen en in- en uitzoomen om zo elke hoek en deel van de brug of sluis goed in beeld te krijgen. De brugbedienaar kan zo vanaf zijn werkplek in Heerhugowaard via verschillende beeldschermen goed zien waar een schip of waar het verkeer op de weg zich bevindt. Ook kan de bedienaar gebruik maken van de omroepinstallaties bij de brug of sluis, of er is direct contact met de schipper via de marifoon. Zo blijft de bedienaar continu in contact met al het verkeer bij de brug of de sluis. 

Veiligheid heeft prioriteit

De provincie besteedt veel aandacht aan de veiligheid van de centrale bediening. Dit wordt onder andere gedaan door:

  • strenge en goede veiligheids- en securityeisen
  • de bediening van de bruggen te optimaliseren voor de bedienaar, zoals het verbeteren van de camera-opstelling
  • uitgebreide opleidingen voor bedienaren met onder andere testen in een 3D-simulatieomgeving en gebruik te maken van 'eye tracking': hoe en waar richt de bedienaar zijn aandacht op en hoe kun je dat verbeteren
  • hoge eisen te stellen aan het opleidingsniveau en lokale (object)kennis van de bedienaren
  • het opstellen van risicoanalyses en treffen van benodigde maatregelen voordat een brug wordt aangesloten

De bediencentrale Weg- en waterhuis De Lange Balk

De bediencentrale Weg- en waterhuis De Lange Balk in Heerhugowaard is eind 2018 officieel in gebruik genomen. Duurzaamheid speelde een belangrijke rol bij het ontwerp van het gebouw. De duurzaamheid van het gebouw is vastgesteld met een zogenaamde GpR.-score. Deze score is opgebouwd uit rapportcijfers voor de thema's energie, het gebruik van materialen, gezondheid, gebruikskwaliteit en bouwwijze.

De nieuwe bediencentrale heeft een GpR.-score van 9.15 terwijl een 6 al als voldoende geldt. De goede score komt onder meer door:

  • daglicht dat tot diep in het gebouw komt waardoor minder energie nodig is
  • gebruik van ledverlichting en bewegingssensoren
  • gebruik van duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen
  • duurzaam materiaalgebruik, zoals hergebruik van (sloop)materialen en het toepassen van recyclebare of vernieuwbare materialen
Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.