Shell verkast naar de overkant

Het is vast al opgevallen. Het Shell-station bij Het Schouw is bijna klaar voor ‘de oversteek’. Het oude station gaat dicht en aan de Slochterweg opent een nieuw tankstation. De bouw van het nieuwe station wordt gedaan door Antea Group, in samenwerking met een aantal andere partijen. Ineke Slotman werkt als projectleider aan de bouw.

De verplaatsing van het tankstation is nodig om ruimte te maken voor drie onderdoorgangen op de kruising. De bus in de richting van Purmerend kan in de middagspits via een onderdoorgang doorrijden; het verkeer op de Termieterweg krijgt een onderdoorgang en wordt aangesloten op de Slochterweg. Voor fietsers en voetgangers komt er een onderdoorgang in de richting van Purmerend.

Samen

‘Het is mooi werk,’ vertelt Ineke. ‘Bouwen aan iets heel concreets. We doen het echt met een heel team. Van de plannen maken, de onderzoeken doen, de berekeningen, inkoop en het bouwen zelf. Samen maken we het tankstation van waaruit Shell brandstof gaat verkopen.’

Onzichtbaar werk

Dat er gebouwd werd was heel lang bijna onzichtbaar. Ineke snapt dat. ‘Voor zo’n tankstation moet er eerst ondergronds heel veel gebeuren. Pas als de brandstoftanks in de grond zitten en alle rioleringen, kabels en leidingen zijn aangelegd dan kun je boven de grond aan de slag. En dan gaat het plotseling heel snel. Het wordt een Shell Express, onbemand. Dat betekent dat er een technische ruimte komt, de betaalautomaten en een luifel zodat je droog kunt tanken. De ‘bovenkant’ is relatief snel te bouwen’. 

Ondergronds

De grootste uitdaging bij het bouwen van een tankstation zit dus onder de grond. ‘Ik vind het altijd goed nieuws als de tanks geplaatst zijn’, zegt Ineke. ‘Het zijn stevige tanks. De kleinste heeft een inhoud van 40.000 liter. De grootste is goed voor 80.000 liter brandstof. Daar heb je toch een gat van 8 x 16 meter voor nodig, en dan ook nog eens 5 meter diep. Dat graaf je niet zomaar. Even technisch: Van verschillende delen maken we een stalen kist die we naar beneden graven. We noemen dit een sleufkist. De grond binnen die omlijsting graaf je uit. Met een bemalingspomp zorg je ervoor dat je droge voeten houdt. En dan gaan die tanks er dus in. Bij de pompen maken we wat wij vloeistofdichte vloer noemen. Beton dat waterdicht is gemaakt. Want je wilt niet dat als je wat morst bij het tanken, brandstof in de ondergrond komt. Daar moet je rekening mee houden.’

Circulair

De materialen die gebruikt worden bij de bouw van het nieuwe tankstation zijn allemaal herbruikbaar. ‘Alles kan grondstof zijn voor een nieuw te bouwen iets. Dat geldt voor het staal van de luifel, voor het beton en voor de pvc-leidingen bijvoorbeeld. Ook in onze manier van bouwen worden we steeds duurzamer. Zo gebruiken we een aantal elektrische apparaten om de grond te verdichten. En op het tankstation zijn elektrische laadpalen voorbereid.’

Weekend 16-19 juli

De Slochterweg is in het weekend van 16 tot 19 juli dicht. Dan worden de toeritten op orde gemaakt. Vanaf 19 juli kan iedereen tanken onder de nieuwe luifel aan de Slochterweg. Het oude tankstation wordt daarna ontmanteld en de bodem gesaneerd. Klaar voor een nieuwe bestemming: ruim baan voor o.a. de bus naar Purmerend in de spits.

Bouw nieuw tankstation Slochterweg
Op de voorgrond het bestaand tankstation. Direct daarachter de bouw van het nieuwe tankstation.