Geachte heer / mevrouw,
Ik ben als boswachter werkzaam voor Landschap Noord-Holland en beheer o.a. een achttal weidevogelreservaten in de regio Westfriesland. Hieronder ook het gebied Lage Hoek, gelegen ten zuiden van de A.C. de Graafweg nabij Opmeer.
Vandaag hoorde ik dat in het kader van de herinrichting van de A.C. de Graafweg er over de gehele lengte van de weg tussen de Langereis en de Opmeer bomen geplant gaan worden.
Onder andere in ons weidevogelreservaat de Lage Hoek, maar ook op aangrenzende percelen boerenland waarop agrarisch natuurbeheer wordt uitgevoerd zitten nu nog redelijke aantallen Scholeksters, Grutto's, Tureluurs en andere weidevogels. Deze bedreigde vogelsoorten zijn gebaat bij een open landschap met ruim uitzicht. Het tracé van de A.C. de Graafweg was tot nog toe, behoudens enkele geïsoleerde bosjes en bomen, grotendeels boomloos. Het aanplanten van bomen, in dit van oudsher open landschap, gaat ten koste van de geschiktheid voor weidevogels. Niet alleen verminderd hierdoor de openheid, hoge bomen bieden voorts uitkijkposten en broedgelegenheid voor soorten als Buizerd en Zwarte Kraai. Deze predatoren hebben het voorzien op legsels en kuikens van weidevogels, wat het duurzaam behoud van de populatie weidevogels hier niet ten goede komt.
Is het mogelijk om hierover in contact te treden met iemand die betrokken is bij deze herinrichting?
Alvast dank voor uw reactie en met vriendelijke groet,
Roelf Hovinga
Over het project
De A.C. de Graafweg (N241) verbindt de N242 met de A7. De weg loopt van Verlaat naar Wijzend via Opmeer en doorkruist 3 gemeenten: Heerhugowaard, Opmeer en Medemblik.
Daarnaast grenst de weg aan de watergang Westerlangereis in de gemeente Hollands Kroon. De weg staat bekend als gevaarlijk, omdat de weg smal is en niet meer voldoet aan de huidige veiligheidseisen. Met de herinrichting verbetert de provincie de verkeersveiligheid en garandeert de doorstroming op de A.C. de Graafweg. Tegelijkertijd met de werkzaamheden aan de weg wordt de drinkwatertransportleiding naast de weg verlegd en vernieuwd.
Veranderingen N241
Voor de veiligheid wordt de rijbaan verbreed van 6,10 naar 7,60 meter. Er komen minder in- en uitritten zodat auto’s en landbouwvoertuigen veiliger de weg kunnen op rijden. De scherpe S-bocht bij Wognum is uit de weg waardoor deze voortaan rechtdoor loopt. De verkeerssituatie bij de Skarpetweg wordt overzichtelijker: er komt een kruising met aan beide kanten een oversteek voor fietsers met een opstelplaats tussen de 2 rijstroken van de weg (zonder verkeerslichten). Over het hele traject wordt het fietspad breder en ligt het verder van de weg af. In Opmeer komen nieuwe verkeerslichten en worden de oversteekpunten veiliger.
Door de verbreding van de weg moest de drinkwatertransportleiding van PWN die naast de weg ligt, worden verlegd. Om te voorkomen dat de weg hiervoor een tweede keer open moet én om de overlast voor bewoners en weggebruikers zoveel mogelijk te beperken, combineren provincie en PWN de werkzaamheden.
Planning
De provincie heeft samen met PWN en aannemer Boskalis een bouwteam gevormd. Met elkaar hebben ze het ontwerp gemaakt. In dit ontwerp is de fasering van de werkzaamheden beschreven. Ook de bereikbaarheid van de omwonenden en bedrijven tijdens de uitvoerende werkzaamheden komt hierin terug.
Na de zomer van 2021 is gestart met de voorbereidende werkzaamheden zoals graven van nieuwe sloten en dempen van oude sloten. Het verleggen van de kabels en leidingen en de werkzaamheden aan de weg zijn in 2022 begonnen. Vanaf januari 2023 wordt de weg in 5 delen gefundeerd, geasfalteerd en rijklaar gemaakt. Daarvoor zijn grote wegafsluitingen nodig. Inmiddels is Boskalis begonnen met de aanpak van het 2e weggedeelte dat loopt van kruispunt de Pade naar kruispunt Lindengracht. Volgens planning zijn de werkzaamheden eind 2024 afgerond.
Inmiddels gerealiseerd
Op 14 april 2023 is het 1e nieuwe weggedeelte van de A.C. de Graafweg rijklaar gemaakt en geopend. Dit gedeelte loopt vanaf de nieuwe rotonde bij Wognum tot aan de Floris van Noordwijklaan in Spanbroek. Met de aanleg van dit weggedeelte is een gevaarlijke S-bocht uit de weg verdwenen. Samen met de verbreding maakt dit de weg een stuk veiliger. En de weg veiliger maken is het belangrijkste doel van de vernieuwing. De nieuwe rotonde bij Wognum is in gebruik genomen in september 2022.
Nieuwe drinkwatertransportleiding
Ook is op 14 april 2023 de nieuwe drinkwatertransportleiding van PWN symbolisch opengedraaid. Over een lengte van 7,8 kilometer zijn de oude betonnen buizen uit 1938 vervangen door nieuwe stalen buizen die de komende 100 jaar weer mee kunnen.