Nieuwe Leeghwaterbrug (N242) veilige en betrouwbare verbinding

(07 februari 2019)

De werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug zijn in volle gang. Maar waarom is dit nodig, wat wordt er eigenlijk gedaan en hoe ziet de brug er straks uit als deze is opgeleverd?

Brug Heerhugowaard richting Alkmaar

De brug richting Alkmaar is in 1952 geplaatst. Destijds was er maar een brug waar je voor beide richtingen een rijstrook had. Er waren toen minder vrachtwagens en de vrachtwagens die er reden, waren minder zwaar beladen. Door de toename van voornamelijk het vrachtverkeer, werd de brug meer belast dan berekend in 1952. Dit uitte zich in scheurvorming in het staal en beton. Door de slechte staat waren bijzondere transporten ook onmogelijk geworden op dit deel van de N242. Het einde van de levensduur kwam hierdoor in zicht. De provincie heeft daarom besloten de brug te vervangen zodat er weer een betrouwbare verbinding is die voldoet aan de huidige, strengere eisen voor nu en in de toekomst.

De verdubbeling van het aantal rijstroken op de N242 was de aanleiding om er een brug naast te leggen. Deze brug vanuit Alkmaar naar Heerhugowaard  werd in 1976  bijgebouwd. Voor dit brugdeel was het vervangen van de klep voldoende. Ook die is nu weer geschikt voor het huidige en toekomstige vrachtverkeer. Deze werkzaamheden zijn in de zomer van 2017 uitgevoerd.

Nieuwe situatie

De nieuwe brug wordt ook volgens de nieuwste voorschriften ingedeeld. Zo komt er meer afstand tussen het autowegdek en het fietspad. Daarnaast wordt tussen beide verkeersstromen een geleiderail aangebracht. Dit verhoogt de veiligheid voor automobilisten en fietsers.
Met de nieuwe bruggen wordt rekening gehouden met de toename van het (vracht)verkeer in de toekomst. Ook is dit deel van de N242 dan weer geschikt voor bijzondere transporten.

brug

Uitgelicht