Over het project

In de regio Waterland leeft al jaren de wens om het doorgaande verkeer op de provinciale weg N247 onder het dorpshart van Broek in Waterland door te laten passeren. De provincie onderzocht samen met regiogemeenten en de Vervoerregio Amsterdam de mogelijkheden om van de N247 ter hoogte van het dorp een onderdoorgang te maken. Dat gebeurde in co-creatie met de Dorpsraad Broek in Waterland.

Stand van zaken: 4 varianten voor een (onder)doorgang

In 2023 is een uitgebreide studie afgerond. Deze laat zien wat de mogelijkheden zijn. De volgende varianten zijn in de vervolgstudie gedetailleerd uitgewerkt:

  • de bovengrondse variant (max 50 km/u met rotondes en een ongelijkvloerse verbinding voor langzaam verkeer); 
  • de onderdoorgang met een rijstrook en vluchtstrook per rijrichting (80 km/u);
  • de onderdoorgang met een rijstrook en busstrook per rijrichting (80 km/u);  
  • een subvariant waarin de onderdoorgang wordt verlengd aan de noordkant van het dorp. Deze variant komt voort uit de co-creatie met (een werkgroep van) de Dorpsraad Broek in Waterland.

De onderzoeksresultaten werden met de regio gedeeld. Bewoners en belangstellenden kregen de 4 varianten te zien tijdens een laatste inloopbijeenkomst over een (onder)doorgang N247 Broek in Waterland. Bekijk de 3D visualisaties via de smartphone: 

QR code 3d visualisatie

of via de laptop

Het laden van het programma kost even tijd. Onderin het scherm is het mogelijk om te schakelen tussen de volgende varianten: huidige situatie, bovengrondse variant, de variant met vluchtstrook, de variant met busstrook en de subvariant verlengde onderdoorgang. 

3Dvisualisatie

Over de studie

Deze vervolgstudie maakt inzichtelijk of een onderdoorgang fysiek inpasbaar is, wat de gevolgen voor het verkeer in de regio en de leefbaarheid in het dorp zijn en hoeveel de kosten bedragen voor aanleg, beheer en onderhoud. De ondergrondse varianten zijn het resultaat van een jarenlange samenwerking. De Dorpsraad en haar werkgroep hebben zich actief ingezet en er zijn meerdere bijeenkomsten geweest waarin bewoners en belanghebbenden konden meedenken over de varianten. 

Eindresultaat

Het eindproduct van de vervolgstudie is een vergelijking van de 4 varianten. In een maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA) zijn de positieve en negatieve effecten voor de hele maatschappij in beeld. Bij kosten gaat het met name over de kosten om het bouwwerk te maken, maar ook over het dagelijks beheer en onderhoud van een bovengrondse of ondergrondse N247. Bij de baten (opbrengsten) gaat het bijvoorbeeld over minder uitstoot van fijnstof, minder geluid of een betere oversteekbaarheid van de provinciale weg. De grootste baten zijn betrouwbaarder openbaar vervoer en minder (lang) in de file staan. Een verkeersmodelstudie geeft hier inzicht in. Zo is de totale reistijd tussen Amsterdam en Edam/Volendam tijdens de spits berekend. Ook is inzichtelijk gemaakt hoe elke variant kan worden gebouwd, hoe lang de overlast duurt en welke fasering daarbij past. Uitgangspunt is daarbij dat de N247 grotendeels beschikbaar blijft voor het wegverkeer. 

De N247 doorkruist nu Broek in Waterland en de grote woningbouwopgave in de regio vraagt om een robuuste oplossing voor dit knelpunt. De 4 varianten zijn technisch maakbaar, maar de tussenresultaten in juni 2022 lieten zien dat de stijgende kosten de haalbaarheid onder druk zetten. De stuurgroep Bereikbaarheid Waterland, waarin alle partners vertegenwoordigd zijn, besloot deze studie af te ronden. De resultaten zijn in februari 2023 gepresenteerd aan Provinciale Staten (commissie Mobiliteit). De resultaten van de vervolgstudie zijn terug te vinden bij de vergaderstukken.

De coalitiepartijen die na de provinciale verkiezingen van maart 2023 het bestuur van de provincie vormen hebben in hun coalitieakkoord de onderdoorgang in Broek in Waterland opgenomen. Op basis van de resultaten gaan deze samenwerkingspartners met elkaar in gesprek en neemt de provincie een besluit

Programma Bereikbaarheid Waterland

De studie voor een onderdoorgang N247 Waterland is een onderdeel van het programma Bereikbaarheid Waterland. In dit programma werken de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam samen met de gemeenten Waterland, Purmerend, Edam-Volendam en Amsterdam aan de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid in de regio Waterland. Voorwaarde is dat de leefbaarheid en de natuur er niet op achteruitgaan. Samen vormen zij de stuurgroep Bereikbaarheid Waterland.

Bereikbaarheid Waterland kent verschillende deelprojecten. Ga voor meer informatie naar N247 Bereikbaarheid Waterland.

N247