Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Extra veel aandacht voor veiligheid

De samenwerking met aannemer Van Hattum en Blankevoort (VHB) in een bouwteam tijdens de ontwerpfase heeft ervoor gezorgd dat er goed is nagedacht over het voorkomen van risico’s in de uitvoering. Gelukkig gaat er in de uitvoering veel goed en is het hoogste veiligheidsniveau gehaald.

Keuze renoveren met de winkel open: minder risico’s

Er is in dit project gekozen om te renoveren terwijl de sluis nog in gebruik is. Oorspronkelijk zou de sluis 9 maanden sluiten, en zouden de boten via een omweg varen. Hiervoor was het nodig de Boerenverdrietsluis aan te passen - met bouwrisico’s op die locatie. De Koopvaardersschutsluis moest worden drooggelegd, met het risico van barsten van de kolkvloer.

Vanaf land renoveren voorkomt dit alles. Alle activiteiten in en rond de sluis kunnen door blijven gaan. Om de veiligheid te garanderen wordt de bouwkuip ontgraven zodat er per kant kan worden gewerkt. Het duurt in totaal 3 jaar.

Toetsen van het calamiteitenplan

Voor grote bouwprojecten is een calamiteitenplan opgesteld. Het bouwpersoneel en bedienaren van de sluis toetsen dit plan regelmatig. Ze doorlopen scenario’s en zo wordt duidelijk wie welke verantwoordelijkheid heeft en wanneer hulpdiensten worden ingeschakeld. Alle medewerkers op de werkvloer voldoen aan de veiligheidseisen.

Om de veiligheid te waarborgen zijn er relingen geplaatst. Werknemers moeten achter de reling een reddingvest dragen, en alle medewerkers moeten voldoen aan de algemene veiligheidseisen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.