Laatste sluis van seizoen omgetoverd

De Tolhuissluis over de Amstel is sinds vrijdag 5 april 2024 de 2e Noord-Hollandse sluis die is aangesloten op bediening vanuit de provinciale bediencentrale Weg- en Waterhuis De Lange Balk in Heerhugowaard.

De sluis is de laatste van de bruggen en sluizen die dit winterseizoen is aangesloten op de bediencentrale. Recreatieboten hebben zo geen last van de werkzaamheden. 

Tolhuissluis

Op drukke zomerdagen blijft de Tolhuissluis lokaal bediend. Er is dan een sluiswachter aanwezig. Het gaat om mei en september in de weekenden en in juni, juli en augustus op alle dagen overdag van 9.00 – 18.00 uur.   

Winterseizoen 2023 en 2024/2025

Vóór de Tolhuissluis zijn in het winterseizoen van november 2023 tot april 2024 6 bruggen en sluizen aangesloten: de Busbrug en Prinses Irenebrug in Uithoorn, de Aalsmeerderbrug, Brug/sluis Purmerend, de Schoorldammerbrug en de Burgemeester Visserbrug in Den Helder.

Vanaf september tot en met december 2024 sluiten we 4 vlotbruggen aan: de Burgervlotbrug, Vlotbrug ’t Zand, Sint Maartensvlotbrug en Rekervlotbrug bij Koedijk zijn dan aan de beurt. En in 2025 staan de Kooysluis/ Oostoeverbrug, de Westfriesse sluis, de Braaksluis, de Molenkolksluis en de Roskamsluis op het programma.

Veilige bediening

Omdat in principe geen brug- of sluiswachter op locatie meer aanwezig is, wordt veel gevraagd of bediening op afstand veilig is. In onderstaande video laten we zien hoe de brug- en sluisbedienaren in de bediencentrale te werk gaan, waarom we steeds meer bruggen centraal gaan bedienen en waarom dat minstens zo veilig of zelfs veiliger is dan bediening vanuit een brugwachtershuisje naast de brug.

Videostill 'Steeds meer bruggen en sluizen op afstand bediend'
Bekijk de video 'Steeds meer bruggen en sluizen op afstand bediend'
(YouiTube).

Aanpassingen

De bruggen en sluizen die zijn aangesloten op centrale bediening hebben een nieuw besturingssysteem gekregen, een camera- en audio-installatie en netwerkapparatuur voor communicatie tussen de bediencentrale en brug/sluis. Afhankelijk van de situatie zijn ook andere werkzaamheden gedaan, zoals het aanpassen van slagbomen, verlichting, knipperlampen en extra veiligheidssensoren.

Betere doorstroming

De provincie wil het vervoer over water stimuleren zodat de druk op het wegennet afneemt. Hierdoor verbetert de doorstroming van het wegverkeer en heeft ook de scheepvaart op termijn gemak van ruimere vaartijden en kan daardoor makkelijker doorvaren. Door te werken vanuit 1 centrale hebben we beter overzicht en kunnen we weg- en scheepvaartverkeer meer op elkaar afstemmen. De bruggen en sluizen kunnen (kosten)efficiënt en veilig worden bediend doordat de systemen voor alle bruggen uniform zijn.

Meer informatie

U kunt de voortgang van het project volgen op de pagina Centrale bediening bruggen en sluizen. Heeft u vragen of klachten over het project of de werkzaamheden? Neem dan contact op met het Servicepunt van de provincie, via telefoonnummer 0800 0200 600 (gratis) of per e-mail via servicepunt@noord-holland.nl.