Reizigers tevreden over busvervoer Noord-Holland

(11 april 2019)

Reizigers in Noord-Holland zijn tevreden over het openbaar busvervoer in 2018. Tussen de 3 concessiegebieden zijn kleine verschillen. Zo gaven reizigers uit de Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond het busvervoer een 7,9. Noord-Holland Noord scoorde gelijk aan het landelijke gemiddelde en haalde een 7,7.

Deze cijfers staan in het landelijke onderzoek OV-Klantenbarometer 2018. Daarnaast laat het onderzoek zien wat de busreiziger nog meer belangrijk vindt: een betrouwbare dienstregeling, met een snelle verbinding en een toegankelijke en comfortabele bus.

Reizigers tevreden over busvervoer

In Gooi en Vechtstreek is de gemiddelde score van 7,9 gelijk aan de score in 2017. De belangrijkste positieve punten waren de mogelijkheid om een zitplaats in het voertuig te vinden en de makkelijke in- en uitstap tussen de halte en het voertuig. Als negatieve punten noemden reizigers de frequentie van de ritten van de bus en de informatie op de halte bij eventuele vertragingen.

In Noord-Holland Noord steeg de gemiddelde score van 7,6 in 2017 naar 7,7 in 2018. In dit gebied scoorden dezelfde punten als in het Gooi. In Haarlem/IJmond steeg de gemiddelde score van 7,7 in 2017 naar 7,9 in 2018. De meeste positieve en negatieve punten zijn in dit gebied gelijk aan die van de andere 2 concessiegebieden. De positieve waardering van de reizigers voor de relatief hoge en constante snelheid van het voertuig springt in het oog. Deze snelheid ervaren reizigers waarschijnlijk op de vrije busbaan tussen Haarlem en Velsen.

"Reizigers laten met dit mooie cijfer weten dat ze tevreden zijn met de geboden kwaliteit en diensten van ons regionale openbare busvervoer. In vergelijking met de cijfers van 2017 is de beoordeling zelfs gestegen. Voor mij is dit een bevestiging dat het busvervoer in Noord-Holland aansluit bij de behoefte van de reizigers," aldus verantwoordelijk gedeputeerde Elisabeth Post.

OV-Klantenbarometer 2018

De OV-Klantenbarometer is een jaarlijks landelijk onderzoek naar de mening van de reizigers in het stads-, streek- en treinvervoer. De barometer stelt ov-autoriteiten (waaronder de provincies) onder meer in staat de klantwaardering in hun concessiegebieden te vergelijken met andere concessiegebieden in het land. Daarnaast kunnen ze een vergelijking in de loop van de jaren maken. Het onderzoek bestond in 2018 uit meer dan 80 verschillende onderzoeksgebieden en meer dan 110.000 ingevulde enquêtes. Kijk voor meer informatie op het kennisplatform CROW