Verschillen tussen winkelgebieden worden groter

(30 januari 2019)

De meeste winkelgebieden worden nog steeds geconfronteerd met een teruglopende omzet. Dit komt vooral doordat steeds meer mensen ook hun dagelijkse boodschappen online doen. Dat is één van de conclusies uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2018.

Het onderzoek biedt inzicht in het winkelgedrag in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht en de gemeenten Almere en Lelystad.

Gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Noord-Holland, Jaap Bond: “De detailhandel in Noord-Holland is belangrijk voor de werkgelegenheid. Daarnaast worden steden, dorpen en wijken aantrekkelijker door goede winkelvoorzieningen.  Dit onderzoek biedt inzicht in welke detailhandelsplannen op welke plek kansrijk zijn.”

Een winkelstraat met horeca-gelegenheid

De groei van het online aandeel zet onverminderd voort. Dit geldt vooral voor de dagelijkse boodschappen waarvan tussen 2016 en 2018 het online aandeel verdubbelde van 1,5% naar 3,1%. In de niet-dagelijkse sector (zoals kleding en elektronica) groeide het webwinkelen van 20,6% naar 24,2%.

Door de economische groei zijn inwoners meer gaan besteden en neemt het winkelaanbod in de grote centrumgebieden nog steeds toe. Daar staat tegenover dat een steeds grotere groep middelgrote winkelcentra minder bezocht worden. Opvallend is dat de kleinere en perifere aankooplocaties hun omzet ten opzichte van 2016 zien toenemen.

Meer dan alleen winkelen

Bijna de helft (44%) van alle winkelende consumenten combineert winkelen met een andere activiteit. Daarbij blijkt een verband te zijn tussen de grootte van het winkelgebied en het soort activiteit. Hoe groter het winkelgebied, des te vaker ook horecagelegenheden worden bezocht. Hoe kleiner het winkelgebied, des te vaker combineert men het winkelen met verzorging, zoals kapper of nagelstylist.

Koopgedrag van 85.000 huishoudens in kaart gebracht

Het Koopstromenonderzoek 2018 is een vervolg op het onderzoek uit 2016 en vooral bedoeld om de trends in de detailhandelswereld te volgen. I&O Research en DTNP voerden het onderzoek uit in opdracht van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht. Het onderzoek biedt inzicht in het winkelgedrag binnen de 3 Randstadprovincies en Almere en Lelystad. Aan het onderzoek hebben 85.000 huishoudens meegewerkt. De uitkomsten van het onderzoek zijn te vinden op www.kso2018.nl.  

Uitgelicht