Dura Vermeer start eind april op 2 locaties met het aanbrengen van voorbelasting. De exacte datums van deze werkzaamheden staan in de tabellen in dit bericht.
Voorbelasting is een laag met zand, waardoor de ondergrond steviger wordt. Dit is nodig om er straks te kunnen bouwen. Als de grond stevig genoeg is, wordt het zand weer weggehaald. Om te voorkomen dat het zand gaat stuiven in de omgeving, wordt voorbelasting afgedekt met een laag papiercellulose.
Voordat de voorbelasting wordt neergelegd, wordt eerst een nieuwe watergang gegraven. Voor het aanleggen van het busstation moet een gedeelte van een watergang worden gedempt. Daarom wordt een nieuwe watergang gegraven op een plaats waar dat kan: tussen muziekcentrum N201 en het toekomstige busstation. De werkzaamheden voor het graven en dempen van de watergangen beginnen op 30 april.
Figuur 1: Locatie voorbelasting toekomstig busstation Aalsmeer
Activiteit | Start |
Graven nieuwe watergangen | 30 april |
Eerste laag voorbelasting | 18 mei |
Tweede laag voorbelasting | 27 mei |
Derde laag voorbelasting | 4 juni |
Aanbrengen laag papiercellulose | 10 juni |
Verwijderen overschot zand | september 2020 |
In totaal worden er 3 ophooglagen gemaakt met zand. De eerste laag zand wordt in mei aangebracht. Zodra al het zand op zijn plaats ligt, wordt dit afgedekt met papiercellulose. De voorbelasting moet ongeveer 120 dagen blijven liggen. Naar verwachting is de ondergrond daarna stevig genoeg om het busstation te kunnen bouwen.
Ter hoogte van de kruising Legmeerdijk komt een fietstunnel. Daarvoor moet aan de oost- en westzijde van de oversteekplaats voorbelasting worden neergelegd. Zie onderstaande kaartjes voor de globale locatie van de voorbelasting.
Figuur 2: Locatie Legmeerdijk Oost
Activiteit | Start |
Inrichten werkterrein 27 april | 27 april |
Eerste laag voorbelasting | 11 mei |
Tweede laag voorbelasting | 18 mei |
Derde laag voorbelasting | 26 mei |
Vierde laag voorbelasting | 28 mei |
Figuur 3: Locatie Legmeerdijk West
Activiteit | Start |
Eerste laag voorbelasting | 04 mei |
Tweede laag voorbelasting | 13 mei |
Derde laag voorbelasting | 20 mei |
Aanbrengen laag papiercellulose | 29 mei |
Verwijderen overschot zand | september 2020 |
In mei ligt al het zand op zijn plaats en wordt dit afgedekt met papiercellulose. De voorbelasting moet ongeveer 120 dagen blijven liggen. Naar verwachting is de ondergrond daarna stevig genoeg om de fietstunnel te kunnen bouwen.
De voorbelasting komen te liggen op de locaties vlak langs het fietspad. Tijdens het aanbrengen van de voorbelasting kruisen vrachtwagens het fietspad. Daarom worden fietsers vanwege de veiligheid omgeleid. Op onderstaand kaartje is de omleiding weergegeven. Fietsers langs de Koningin Máximalaan worden omgeleid via de Betula, Platanus en Legmeerdijk en vice versa. Fietsers langs de Burgemeester Kasteleinweg worden omgeleid via de Zwarteweg, Lakenblekerstraat en Legmeerdijk en vice versa.
Figuur 4: Omleiding voor fietsers. Rood=afgesloten. Groen=omleiding