Proef nieuw asfaltsoort moet langere levensduur aantonen

(06 november 2020)

De provincie Noord-Holland start op de N240 ter hoogte van Wieringerwerf (gemeente Hollands Kroon) een proef met een nieuw soort asfalt. In dit asfalt zit een vleugje epoxy, waardoor het veel langer meegaat dan gewoon asfalt.

Sensoren in het nieuwe 300 meter lange asfaltdek moeten de langere levensduur uitwijzen. De proef start op 6 november 2020 en duurt tot 2024.

Jeroen Olthof, gedeputeerde mobiliteit en bereikbaarheid in de provincie Noord-Holland is trots dat deze innovatie plaatsvindt op de eigen infrastructuur: “Ik vind het goed dat wij onze wegen ter beschikking stellen om duurzame innovaties toe te passen. Dit superasfalt is een concrete stap om duurzamer te bouwen. Door de lange levensduur van het asfalt hoeft er minder onderhoud plaats te vinden aan de weg. Dus goed nieuws voor de weggebruiker, die heeft minder verkeershinder. En minder wegwerkzaamheden is nog goed voor het milieu ook.”

Asfalt storten

Samenwerking

De toepassing van het epoxyasfalt is een initiatief van de provincie Noord-Holland. Daarbij werkt de provincie samen met de Technische Universiteit Delft (TUD) die het onderzoek uitvoert onder leiding van prof. Sandra Erkens. Dura Vermeer is het bouwbedrijf dat verantwoordelijk is voor de uitvoering. De proef wordt uitgevoerd door WaakSaam, de gebiedsaannemer in de Kop van Noord-Holland.

Verwachtingen superasfalt

Het asfalt wordt in Hollands Kroon neergelegd met een vak superasfalt en een vak gewoon asfalt. Op deze manier kan het verschil goed worden vergeleken. De teststrook bestaat uit asfalt met een kleine hoeveelheid epoxy dat ervoor zorgt dat de lijmlaag tussen de steentjes sterker wordt en langer goed presteert. Er ontstaan minder scheurtjes in het wegendek. Ook kan het asfalt beter tegen zwaar autoverkeer en is het asfalt beter bestand tegen de weersinvloeden. Gewoon asfalt gaat 15 tot 20 jaar mee, in de nieuwe samenstelling kan dat zomaar ruim 50 jaar worden. Dat levert een mooie kostenbesparing op. Tevens kan dit asfalt net zo goed hergebruikt worden als gewoon asfalt. Zelfs bij hergebruik gaat dit superasfalt nog steeds langer mee dan gewoon asfalt.

Meetsensoren

Met de epoxystrook willen de betrokken partijen precieze meetresultaten krijgen. Door continue metingen te verrichten, kan nagegaan worden of de praktijk overeenkomt met de laboratorium voorspelling over de levensduur.

Meetsensoren

Eerdere proefstrook

Een eerste stuk superasfalt is door Dura Vermeer in 2018 gelegd bij Anna Paulowna. Deze proefstrook was bedoeld om te beoordelen hoe het nieuw soort asfalt met het gangbare materieel kon worden aangelegd. Nu de partijen dat kunnen, wordt in dit proefvlak ook de kwaliteit van het asfalt getest.

Verduurzamen eigen infrastructuur

De provincie Noord-Holland werkt samen met partners aan het verduurzamen van de eigen wegen, kanalen, bruggen en viaducten. Als eigenaar van al deze infrastructuur neemt de provincie zélf maatregelen om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de CO2 uitstoot en het verlengen van de levensduur. De provincie wil 100% circulair bouwen in 2050. Door deze aanpak werkt de provincie Noord-Holland aan een fijne woon-, werk- en leefomgeving voor nu en in de toekomst.

In een video (YouTube) leggen Paul Waarts (portfoliomanager Innovatie provincie Noord-Holland) en Robbert Naus (Innovatiemanager Dura Vermeer) uit hoe het idee is ontstaan om het superasfalt aan te leggen.

Sandra Erkens, hoogleraar Pavement Engineering Practice aan de TU Delft, doet onderzoek naar manieren om de levensduur van bestaande en nieuwe materialen, zoals asfalt, te voorspellen en te verlengen. Epoxy-asfalt lijkt uitkomst te bieden om asfaltwegen langer mee te laten gaan. In de story of science van de TU Delft gaat zij dieper in op de werking en verwachting van dit superasfalt.