Meer openingsverzoeken voor bruggen via digitale vaargids

(19 juli 2021)

Voor het 3e jaar op rij stimuleert de provincie Noord-Holland het gebruik van een digitale vaargids onder recreatieschippers.

Hiermee vergroot de provincie het zicht op de (recreatie)scheepvaart. Zo’n 80% van de scheepvaart bestaat namelijk uit recreatievaart en circa 20% uit beroepsvaart. Dit jaar is er niet één digitale vaargids maar keuze uit maar liefst 4 apps waarmee automatische bedienverzoeken voor een brugopening aangevraagd kunnen worden. Daarmee is het aantal bedienverzoeken zelfs vervijfvoudigd!

Minder brugopeningen: betere doorstroming

Meer aanbieders van een digitale vaargids betekent over het algemeen meer gebruikers, meer zicht op de scheepvaart en dus minder brugopeningen. Dat is gunstig, want ‘varen op de Blauwe Golf’ zorgt uiteindelijk voor minder hinder en een betere doorstroming op weg én water. En daar doet de provincie het tenslotte voor! De 4 digitale vaargidsen zijn afgelopen maand getest en nu officieel in gebruik. De verwachting is dat na de zomer meer duidelijk wordt over de effecten, nu de bedienverzoeken via een digitale vaargids zo ontzettend toegenomen zijn. 

Varen op de Blauwe Golf (brug in Haarlem)

Varen op de Blauwe Golf

Via een digitale vaargids van Waterkaarten Nederland, Waterkaart LiveWinGPS 5 of NavKid waterkaart  is het mogelijk om automatische openingsverzoeken te sturen naar 56 aangesloten bruggen in Noord-Holland. En dat worden er steeds meer. Dankzij deze unieke functie weet de brugbedienaar dat de schipper eraan komt. Samen met de informatie over de drukte op de weg, het openbaar vervoer en de nood-en hulpdiensten kan de brugbedienaar het beste bedientijdstip bepalen. De provincie stimuleert zo het konvooivaren, waarbij groepen schepen in één keer de brug passeren. Zo ervaart niet alleen de schipper de voordelen van ‘varen op de Blauwe Golf’ (net als de Groene Golf op de weg, maar dan op het water), ook de doorstroming voor het wegverkeer verbetert. 

Meer informatie

Varen op de Blauwe Golf is een mooi voorbeeld hoe Smart Mobility-maatregelen bijdragen aan slim, schoon en veilig reizen in Noord-Holland. Op de hoogte blijven? Kijk op www.noord-holland.nl/smartmobility. Met vragen of klachten kunnen (vaar)weggebruikers contact opnemen met het Servicepunt van de provincie, via telefoonnummer 0800 0200 600 (gratis) of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl