Terug naar tekentafel voor onderdoorgangen Het Schouw

(13 oktober 2021)

Provincie Noord-Holland kan momenteel niet verder met het werk aan de N247 bij Het Schouw, net ten noorden van Amsterdam.

Daar zijn 3 onderdoorgangen onder de provinciale weg gepland. De oplossing zoals die was bedacht kan niet gebouwd worden met de huidige grondwaterstanden binnen het beschikbare budget. Terug naar de tekentafel dus. De provincie zoekt uit hoe deze nieuwe informatie verwerkt kan worden in een aangepast ontwerp.

Luchtfoto
 
Er werd uitgegaan van grondwaterstanden uit 2019. Later onderzoek van de aannemer laat een veel hogere grondwaterstand zien. Het ontwerp voor de drie onderdoorgangen die gepland zijn bij Het Schouw kan daardoor niet volgens plan en binnen budget worden uitgevoerd. Die gewijzigde grondwaterstanden moeten worden meegenomen in een nieuw ontwerp. 

Oplossing bij Het Schouw duurt langer 

Het verkeer loopt dagelijks snel vast bij Het Schouw. “Het is spijtig voor alle fietsers, automobilisten en reizigers in het openbaar vervoer dat het langer gaat duren voor we daar wat aan kunnen doen”, aldus gedeputeerde Olthof over de situatie. “We kunnen niet anders dan met dit plan terug naar de tekentafel. Bovendien moeten we uitzoeken wat dit voor het overige werk betekent en wat het gaat kosten. Onze inzet blijft altijd gericht op een oplossing die veilig en leefbaar is en de doorstroming bevordert. Het gaat anders, maar we gaan door.” 

Bereikbaarheid Waterland 

In het programma Bereikbaarheid Waterland werken de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam samen met de gemeenten Waterland, Purmerend, Edam-Volendam en Amsterdam aan de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid in de regio Waterland. De verkeersveiligheid moet daarbij verbeteren en de leefbaarheid en de natuur mogen er niet op achteruitgaan. Bereikbaarheid Waterland kent ongeveer 20 deelprojecten, waaronder de reconstructie van Het Schouw en het kruispunt Bernardlaan bij Monnickendam. De totale opgave is verdeeld over meerdere deelprojecten. 

Het deelproject N247 zuid en noord bestaat onder andere uit 3 onderdoorgangen bij het kruispunt Het Schouw. De onderdoorgangen geven het busverkeer naar Purmerend in de middagspits, het lokaal verkeer en fietsers een eigen baan. Daardoor hoeven ze de N247 niet meer te kruisen en verloopt het verkeer richting Purmerend, Monnickendam en Edam-Volendam soepeler en veiliger. 

Doel blijft staan

De samenwerkingspartners benadrukken dat het doel van Bereikbaarheid Waterland blijft staan: het verbeteren van de doorstroom en verkeersveiligheid in de regio. Daar blijf men zich voor inzetten. 

Meer informatie 

Zie voor meer informatie staat op de website BereikbaarheidWaterland.nl