Een oorverdovende stilte als grootste compliment

(03 september 2021)

De Formule 1 is na 36 jaar terug in Noord-Holland. Om de hinder te beperken zet de provincie slim verkeersmanagement in. Wat kunnen inwoners, weggebruikers en Grand Prix-bezoekers verwachten?

Kort door de bocht gezien draait het vooral om scherp afgestelde ogen en oren én handelingssnelheid. Die instrumenten zijn net zo onmisbaar voor coureur Max Verstappen als voor iedereen die moet zorgen voor een geoliede verkeersoperatie rond het circuit. 

Om de stromen voertuigen, (brom-)fietsers en benenwagens in goede banen te leiden stelde organisator Dutch Grand Prix (DGP) met input van onder meer de provincies Noord- en Zuid-Holland, het Rijk, gemeenten, NS, ProRail, Connexxion en PWN een mobiliteitsplan op. Dit moet de 67.500 bezoekers veilig, slim en snel van en naar het circuit loodsen. Ook zorgt het plan dat het evenemententerrein vrij van verkeer en gevaar blijft. En dat bewoners, ondernemers en hulpdiensten Zandvoort en de omliggende gebieden kunnen bereiken. 

Circuit luchtfoto strandFoto: Circuit Zandvoort / Essay Produkties

Focus op inwoners

“Alles is gericht op veiligheid en doorstroming”, zegt netwerkadviseur Myrte Neele van de provincie. “Wij willen dat het evenement geen of zo min mogelijk overlast veroorzaakt. De provincie faciliteert niet de Dutch Grand Prix, maar de weggebruikers en inwoners van Noord-Holland. Mensen moeten buiten Zandvoort gewoon naar hun werk of op familiebezoek kunnen. Dáár ligt onze focus.” 

Noord-Holland zet daarvoor mensen en materiaal in. Zo is het Servicepunt van de provincie het hele weekend bereikbaar. Camera’s houden de wegen rond Zandvoort voortdurend in de gaten. Een operationeel verkeerskundige van de provincie volgt de beelden live vanuit een speciaal ingericht mobiliteitscentrum op het circuit. Neele: “Door daar te werken, zijn de lijnen kort en kunnen we snel schakelen.”

Slimme camera’s 

Elk uur wordt de thermometer in de verkeersituatie gestoken. Daarvoor leveren alle organisaties, zoals Connexxion, de NS en DGP, informatie aan. De provincie weet dankzij slimme camera’s langs de fietspaden richting Zandvoort hoeveel (brom)fietsers er passeren. Deze camera’s slaan geen beelden op, maar zetten de voorbijgangers meteen om in aantallen. 

“Daarnaast hebben de organisaties continu contact met de mensen bij de parkeerplaatsen, fietsenstallingen en het openbaar vervoer”, zegt Neele. “We peilen steeds hoe het op al die plekken loopt en waar het stagneert. Met die informatie kunnen we bijsturen, bijvoorbeeld door groentijden van verkeerslichten aan te passen. Er komen per dag ruim 26.000 toeschouwers op de fiets. Je wilt niet dat zij door rood rijden. Of dat het zo druk wordt voor het verkeerslicht dat 1,5 meter afstand houden onmogelijk is voor wachtende fietsers.” 

Actie ondernemen

Er zijn dan ook continu 2 weginspecteurs van de provincie aan het werk. Een in de auto en een op de motor, omdat die makkelijker tussen stilstaand verkeer door kan. Of, als dat nodig is, over een fietspad of binnendoor-paadje kan rijden. Neele: “De weginspecteurs zijn onze extra ogen en oren. Bij pech- en ongevallen zorgen zij dat hulpdiensten of bergingsvoertuigen snel ter plaatse zijn. Ook signaleren ze live waar de doorstroming eventueel stokt. Daardoor kunnen we direct actie ondernemen.” 

Weginspecteur op de motor

“Stel dat er vertraging ontstaat op de Kleverlaan in Haarlem”, vervolgt ze. “Dan kan dat doorwerken naar de Westelijke Randweg (N208). De weginspecteur speelt dan een cruciale rol om te zorgen dat het daar veilig blijft. En stel dat een race-fan een pechplaats langs diezelfde N208 gebruikt als parkeerplek en vanaf daar naar het circuit gaat lopen. De weginspecteur kan dan meteen ingrijpen.” 

Helikopterblik

Sinds bekend werd dat de Formule 1 terugkeert naar Noord-Holland passeerden er 1.001 dingen onder de helikopterblik van Neele. Van de bouw van een veilige voetgangersbrug over de Zeeweg (N200) tot fiets- en leveranciersroutes uitstippelen met wegbeheerders. “Ik heb het overzicht, maar zonder de inzet, kennis en kunde van mijn collega’s ben ik nergens. Collega Dick Jacobs voerde bijvoorbeeld veel gesprekken met Connexxion. Het is zijn verdienste dat er een pendelbuslijn is met het Verstappen-nummer 33’.”

Mega-operatie

“We hebben vaker grote evenementen in Noord-Holland”, gaat Neele verder, “maar dit is een mega-operatie.” Op kleine details werden grote beslissingen genomen. Zo maakte een proefrit met de pendelbus duidelijk dat de route nóg veiliger kon als 1 bepaalde bocht in het traject zou worden omzeild. De route werd aangepast. 

Als Verstappen zondag met brullende bolide op de zege jaagt, ziet Neele vooral een oorverdovende stilte als overwinning. “Dat zou namelijk betekenen dat we de overlast voor inwoners en weggebruikers hebben kunnen beperken. Dat er geen gedoe of kritiek is geweest. Voor de provincie zou dat het grootste compliment zijn.”