Milieu Service Nederland (Grootbedrijf), Green Soap Company (MKB Midden) en Drystack (MKB Klein) zijn woensdagavond gekroond tot beste ondernemingen van Noord-Holland.
TommyTomato won aanmoedigingsprijs De Belofte. Autogroep Ursem Barten veroverde de Publieksprijs tijdens de 15e editie van de Ondernemersverkiezing Noord-Holland.
Vanwege het ‘kristallen’ jubileum was de Philharmonie in Haarlem het decor van een glinsterende gala-avond. In de zaal waar het tv-programma Maestro werd opgenomen, genoten honderden ondernemers en gasten uit het bedrijfsleven van een driegangendiner bij kaarslicht, livemuziek en een optreden van theatergroep Ashton Brothers.
De finaleavond begon met een kleurrijke lasershow, beukende bassen en overwinningsmuziek. Een openingsact die op een dancefeest niet had misstaan. “Nee, dames en heren”, trapte presentator Rens de Jong af, “op het knopje ‘bombastisch’ hebben we vanavond niet bezuinigd.”
Tromgeroffel liep als een rode draad door de avond. Bij elke bekendmaking van een winnaar werd de spanning zorgvuldig opgebouwd. Eerst kwamen van elke top 10 ondernemingen de logo’s in beeld. Vervolgens werden op het grote doek 7 logo’s 1 voor 1 weggestreept. Zenuwslopend voor de ondernemers in de zaal.
De top 3 mocht daarna live op het podium in 45 seconden uitleggen waarom de prijs naar hun bedrijf moest gaan. De ondernemers gingen er vol voor. Allemaal wilden ze dé erkenningsprijs voor ondernemerschap in de provincie mee naar huis nemen. Dat leidde tot messcherpe en gevatte pitches met soms hilarische uitsmijters. Zoals: “There’s no business like soap business” van winnaar Green Soap Company.
De belangstelling voor de Ondernemersverkiezing Noord-Holland was dit jaar opnieuw overweldigend. Maar liefst 500 bedrijven waren aangemeld voor wat spreekstalmeester De Jong liefkozend “de Oscars van Ondernemend Noord-Holland” noemde.
De jury onder leiding van voorzitter en gedeputeerde Ilse Zaal bracht de kandidatenlijst terug tot 33 finalisten. “Het was ontzettend moeilijk om te kiezen”, zei ze op het podium. De jury ging na elke pitchronde in beraad. Na de bekendmakingen vulden applaus, gejuich en gejoel de zaal en snelden de winnaars high-fivend naar het podium om hun prijs op te halen.
De deelnemers werden door de jury beoordeeld op alle facetten van het ondernemerschap. Van maatschappelijk verantwoord ondernemen tot personeelsbeleid, van inventiviteit tot financieel gezond zijn. Duurzaamheid en de onvoorwaardelijke inzet voor een betere wereld tekenden dit jaar de winnaars.
Zaal roemde de vernieuwingsdrang in de provincie. “De Noord-Hollandse economie werd hard geraakt door corona, maar dankzij veel creativiteit, passie en inventiviteit is de economie ook weer heel hard gegroeid. Dat zorgt voor uitdagingen, zoals de steeds lastigere zoektocht naar personeel. Maar ook daarin tonen Noord-Hollandse ondernemers zich vindingrijk. Zo bieden ze steeds meer Oekraïense vluchtelingen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen.”
In het felle licht van de schijnwerpers stal Marcel Belt van Green Soap Company even later de show. Met zijn pitch, zijn vurige enthousiasme en zijn tegeltjeswijsheden. De mooiste had hij tot het laatst bewaard: “The soap must go on!”
Partners en sponsors van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland zijn: Provincie Noord-Holland en Randstad (hoofdsponsor), ABN AMRO, Nationale Nederlanden, Labré Advocaten, RSM, NH Media, MT/Sprout, Rodi Media, MKB Nederland, Starletti, Landgoed Duin & Kruidberg en Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem.