Wat doet een tunneloperator?

(17 mei 2022)

De Ketheltunnel in Zuid-Holland werd maandag afgesloten voor auto’s, omdat 2 toezichthoudende operators zich ziek hadden gemeld. Dit leidde tot files. Maar wat doen tunneloperators eigenlijk? En waar moeten ze allemaal op letten om de tunnels veilig te houden?

3 provinciale tunnels

Provincie Noord-Holland is eigenaar van 3 tunnels: de Abdijtunnel voor bussen tussen Hoofddorp en Schiphol, de Waterwolftunnel bij Schiphol voor autoverkeer en het Amstelaquaduct bij Uithoorn. De provincie is verantwoordelijk voor de veiligheid, goede bereikbaarheid, doorstroming en het onderhoud van de tunnels. Om dit goed te doen, voert ingenieursbureau Arcadis dit werk uit in opdracht van de provincie. Rijkswaterstaat beheert 6 andere tunnels in Noord-Holland. 

Wat doet een tunneloperator?
Waterwolftunnel

Toezicht op tunnels

Volgens de wet moet de hele dag iemand toezien op een tunnel. De mensen die dit doen, noem je ‘tunneloperators’. Zij kijken de hele dag, 24 uur per dag 7 dagen in de week, live mee op beeldschermen die de beelden van de camera’s in de tunnel tonen. De operators die de 3 provinciale tunnels in de gaten houden, doen dat vanuit de provinciale verkeerscentrale in Hoofddorp. Daniël van Baalen, operationeel tunnelbeheerder bij Arcadis, legt uit: “Dagelijks zitten er 3 mensen: 1 operator kijkt actief naar de Waterwolftunnel, 1 operator kijkt naar de Abdijtunnel en het Amstelaquaduct en er is 1 verkeersleider aan het werk. Naast het toezicht, houdt de operator ook in de gaten of alle systemen in de tunnel goed werken. Denk aan de ventilatoren, de brandblusinstallaties en het noodstroomaggregaat. Als er installaties niet werken, krijgen zij een melding te zien op hun computer.”

Veiligheidsmaatregelen

Als er iets gebeurt in de tunnel is de tunneloperator verantwoordelijk voor de bediening van de tunnel. De operator kan bijvoorbeeld een rijbaan sluiten bij een afgevallen lading. De verkeersleider is verantwoordelijk voor goede doorstroming op de weg en eventuele omleidingsroutes. Van Baalen: “Grote ongelukken komen niet vaak voor, maar er gebeurt natuurlijk wel eens wat. Het is meestal pech, een afgevallen lading of langzaam rijdend verkeer.”

Amstelaquaduct
Amstelaquaduct

Welke veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen, hangt af van de situatie en de locatie in de tunnel. Van Baalen: “Wat een tunneloperator moet doen in bepaalde situaties is uitgeschreven in een instructiekaart incidentafhandeling. Een rijstrook wordt bijvoorbeeld gesloten als er iets op de weg ligt, zoals een afgevallen lading. We sluiten een buis van de tunnel als er een aanrijding is geweest, iemand pech heeft of als iemand onwel is geworden en aan de kant staat. De hele tunnel, beide buizen, gaan pas dicht als er brand is of een ernstige aanrijding waarbij iemand bekneld is geraakt. Dan worden alle veiligheidsmaatregelen direct in gang gezet en nemen we contact op met de noodhulpdiensten.”