Autodelers Indischestraat Haarlem op zoek naar meer deelnemers
(18 augustus 2023)
Bewoners die deelnamen aan autodelen in de Indischestraat in Haarlem zijn enthousiast over de proef en willen hier graag mee verder. Zij roepen alle Haarlemmers op om ook over te stappen op autodelen.
27 bewoners van de Indischestraat deden mee aan het initiatief 'Auto van de Straat', een proef van 9 maanden waarin ze 2 elektrische deelauto’s deelden. Ze boekten in deze periode 370 ritten en reden meer dan 19.000 elektrische kilometers.
De bewonersgroep wil graag verder met de proef. Ze roepen alle Haarlemmers op om ook over te stappen op autodelen, omdat het ruimte in de straat scheelt en beter is voor het milieu. Gedeputeerde Jeroen Olthof is enthousiast over de aanpak. “Het is een project dat we samen met bewoners hebben uitgevoerd en dat heel direct bijdraagt aan leefbaarheid en milieudoelstellingen.”
Ook autodelen? Meld je aan
Na 9 maanden hebben de bewoners een goed beeld van hoe autodelen werkt en weten ze wat de voordelen zijn. Het delen van de auto’s is een aantal bewoners zo goed bevallen dat 4 van hen een eigen auto hebben weggedaan. Met als gevolg meer ruimte – en ook minder parkeerdruk – in hun straat. Deze bewoners willen dan ook graag doorgaan met autodelen. Maar de proef is afgelopen en om door te gaan zijn er meer mensen nodig die met hen willen autodelen. Om meer deelnemers te werven, zijn de bewoners een lokale campagne gestart. Geïnteresseerden uit de omgeving van de Indischestraat in Haarlem kunnen zich melden bij Arnout van Dijk, van MobiGo via www.mobigo.nu.

Grote CO2-besparing
De 2 elektrische deelauto’s in Haarlem zijn in totaal 370 keer geboekt. De deelauto reed gemiddeld 51 kilometer per rit en een boeking duurde gemiddeld 3,5 uur. In totaal zijn de auto’s bijna 1.300 uur gebruikt. Dat komt neer op 19.000 (elektrische) kilometers in 9 maanden. De bewoners hebben daarmee meer dan 1,8 ton CO2-uitstoot bespaard ten opzichte van de ritten die zij anders met een benzineauto zouden maken.
'Auto van de Straat' Noord-Holland
Tijdens de pilot ‘Auto van de Straat’ kregen 3 straten in Noord-Holland 9 maanden de kans om te ervaren hoe autodelen werkt. De deelnemende straten waren de Boterbloem in Purmerend, de Klipper in De Rijp en de Indischestraat in Haarlem. De deelnemers konden tijdens de pilot 2 elektrische deelauto’s gebruiken voor een flink gereduceerd tarief van € 2,50 per uur.
In totaal deden 74 mensen mee aan Auto van de Straat. In 9 maanden maakten de deelnemers bijna 1.500 ritten, zijn de elektrische auto’s ongeveer 5.000 uur gebruikt en reden ze ongeveer 75.000 km. Er is 7 ton CO2 bespaard door te rijden in een elektrische auto ten opzichte van een benzineauto.
Auto van de Straat is een initiatief van Natuur & Milieu in opdracht van de provincie Noord-Holland en is georganiseerd in samenwerking met MRA-Elektrisch en MobiGo. Het doel is om bewoners te laten ervaren hoe (elektrisch) autodelen werkt en ander reisgedrag te stimuleren om Noord-Holland leefbaar en bereikbaar te houden.
Secret squirrel zegt op 18-09-2023 07:46
Er wordt hier wel een zeer positief beeld geschetst van de deel auto. Mijn beeld van dit project is toch even anders. Ik ben een van de “gelukkige” die deze dingen voor de deur heeft gekregen. Hier is destijds niks over gecommuniceerd helaas. Ook de parkeerdruk die wij ervaren is meer toegenomen dan afgenomen in de straat. In de praktijk parkeert men zijn/haar “vieze” auto in de straat. Om vervolgens met de elektrische auto de “groene held” uit te hangen. En inderdaad sinds Augustus is het gebruik toegenomen. Na het lezen van dit artikel snap ik waarom.
Ook de campagnes en onderzoeken worden zo gedaan dat de tegenstanders geen inspraak krijgen. Erg hypocriet allemaal als je het mij vraagt. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben voor een beter milieu, en ik wil minder parkeerdruk. Maar kom dan ook met de eerlijke cijfers/statistieken en betrek de hele wijk in het verhaal. En niet alleen de initiatiefnemers die >100M van de autos af wonen. Het “not in my backyard” syndroom viert hier weer hoogtij.
Het is onmogelijk dat dit project, op welk front dan ook, rendabel is. Wees daar ook gewoon eerlijk over.
Dit kost meer dan het ooit zal opbrengen.
Even een snelle berekening. Er is (bijna) 1300 uur gebruik van gemaakt. Voor €2,50 per uur kom ik op €3250,- totaal. Dat is €361,- per maand. 2 autos dus gedeeld door 2 is €180,55 per auto per maand. De lease voor deze sloepen is ongeveer €564,- per maand. Dat is een verlies van €383,44 per auto dit keer 2 is dat een verlies per maand van €766,88 maal de 9 maanden proef is een totaal verlies van €6901,92. Dan zijn de kosten voor het laden nog niet meegenomen.
En dan komt de wethouder doodleuk in dit artikel vertellen dat dit een geslaagd project is. Want al 4 autos zijn verkocht. Laat me niet lachen.
Geef het toe het project is van A tot Z gefaald. Geeft niks maar geef het gewoon toe.