“Deze impact had ik nooit verwacht”

Gedeputeerde Ilse Zaal bezocht eind juni 2 van de 4 winnaars van de Ondernemersverkiezing Noord-Holland (OVNH). “Dit soort prijzen zijn goud waard voor je investeringsgesprekken.”

Aan het woord is Hidde Stolwijk van Karma Kebab. Het bedrijf van hem en zijn 3 compagnons werd 17 mei uitgeroepen tot De Belofte. Met kebab van knolselderij scoort de startup een inmiddels meervoudig bekroonde hit. Eerder won Karma Kebab de Horeca Innovation Award en een prijs voor het beste vegan product. “Die titels zijn voor ons een ondersteuning”, zegt Stolwijk tegen Zaal tijdens het werkbezoek. “Het is fijn dat ook anderen zeggen dat we leuk zijn.”

Karma Kebab was 5 jaar geleden het antwoord op de vraag van Lowlands wat nou de ultieme duurzame festivalhap voor de toekomst kon zijn. Het idee voor plantaardige shoarma ontstond in een benevelde bui. “Want alle legendarische avonden eindigen met kebab”, doceert Stolwijk. 

“Deze impact had ik nooit verwacht”Gedeputeerde Ilse Zaal op werkbezoek bij Karma Kebab-eigenaren Hidde Stolwijk (l) en Ivo van der Pauw.

Voor 10 jaar knollen

Om een vegan nachtsnack te maken, bekeken de ondernemers wat er lokaal zoal groeide. Hun overtuiging: “Als je duurzaamheid niet als kerntaak hebt, heb je als bedrijf geen bestaansrecht.” Ze kwamen terecht bij Boer Ted in Zuidschermer die “zoveel knolselderij produceert dat Nederland het niet kan opeten.” Daarom ging een deel van de oogst de grens over. 

Door te gaan samenwerken, snijdt het mes aan 2 kanten. Karma Kebab hoeft geen soja van ver weg te halen en Boer Ted kan zijn product in de buurt kwijt. “Is het genoeg voor jullie groei?”, vraagt OVNH-voorzitter Zaal. Stolwijk: “In ieder geval voor de komende 10 jaar, haha.”

Knallende kurken

5 weken na de OVNH-finaleavond knalden de kurken bij Karma Kebab weer. De Belofte-winnaar haalde 2 miljoen euro groeigeld op. Een prestatie, volgens Stolwijk en mede-eigenaar Ivo van der Pauw. Omdat investeerders nu nogal terughoudend zijn. Een gewonnen ondernemersverkiezing kan dan helpen. “Dit soort prijzen zijn goud waard voor je investeringsgesprekken. Zo’n titel wil je op de eerste slide van je presentatie hebben staan; zeker in ons tempo van groei. Binnenkort beginnen de gesprekken voor de volgende investeringsronde alweer.”

De knolselderij-kebabmaker dendert door. Hun foodtrucks debuteren dit jaar op festivals in België en Duitsland. En met nieuwe horecazaken wil Karma Kebab na Amsterdam en Utrecht de rest van Nederland veroveren. Van der Pauw: “De komende 5 jaar 25 locaties erbij, dan zijn we blij.” 

“Wat kan de provincie doen om jullie te helpen?”, wil Zaal weten. “Vlees verbieden”, grapt Van der Pauw. Stolwijk brengt de complexe subsidieregels ter sprake. “Daardoor is het moeilijk om een beroep te doen op bepaalde potjes.” Zaal: “Zonde dat dat geld niet altijd loskomt. We hebben juist fondsen in het leven geroepen om onze maatschappelijke doelen via ondernemerschap te bereiken.” Bij het afscheid van de ondernemers belooft ze het onderwerp te gaan bespreken. 

Bij het koffiezetapparaat

Volgende stop: familiebedrijf Klomp BV, specialist in installatie-, dak- en energietechniek en OVNH-winnaar in de categorie grootbedrijf. Het eerste dat Zaal ziet in het kantoor in Amsterdam-Noord is de trofee. Hij staat pontificaal in de keuken, bij het koffiezetapparaat. 

“Deze impact had ik nooit verwacht”Ilse Zaal en Edwin Klomp.

Eigenaar Edwin Klomp bewaart mooie herinneringen aan de OVNH-finale, begint hij. “Het was een fantastische en spannende avond. Goed dat de provincie dit doet. Want of je nou wint of niet, zo’n entourage stimuleert ondernemers.” Klomp kreeg vele felicitaties, complimenten én taart nadat het bedrijf was bekroond. “Deze impact had ik nooit verwacht. De mensen die hier werken zijn echt trots op de prijs. Ze vinden het ontzettend belangrijk dat ons bedrijf ergens voor staat. Om iedereen te bedanken hebben we een taartje thuisgestuurd. Dit is namelijk niet de prijs voor de beste ondernemer, maar voor de beste onderneming.” 

Koploper

In 1995 namen Edwin en zijn broer Frans het bedrijf over van hun ouders. Ze bouwden de zaak uit tot een duurzame installatiekoploper; het resultaat van kansen zien en lef tonen. Zo durfde Klomp het ruim 15 jaar geleden al aan om vol voor verduurzaming te gaan. “Financieel is het lekker om zoveel mogelijk cv-ketels op te hangen, maar we zagen een andere tijd aankomen. Toen zonnepanelen steeds belangrijker werden, hadden wij daar al zoveel kennis over opgebouwd dat we voorlopers in de markt waren.”

Zaal informeert naar de grootste uitdaging voor technische bedrijven: personeel vinden. Klomp probeert daar al sinds 2012 iets aan te doen. Samen met 2 collega-bedrijven richtte hij destijds de Vakschool Technische Installaties op om mensen te enthousiasmeren voor de techniek. Daarnaast zet de OVNH-winnaar zich in voor de zijinstroom van statushouders en organiseert het inspiratiedagen voor scholieren. Daar kunnen ze bijvoorbeeld een wastafel leren aansluiten of oefenen met dakbedekking branden. “Door het zo concreet te maken zie je meteen enthousiasme ontstaan”, zegt Klomp. “Belangrijk, want we moeten mensen weer in die techniek krijgen!” 

In Expeditie Noord-Holland gaat boer Ayoub op bezoek bij Boer Ted.