Kraspolderbrug in Alkmaar en Brug Ouderkerk centraal bediend

Sinds deze week is Brug Ouderkerk de 15e en de Kraspolderbrug in Alkmaar de 16e Noord-Hollandse brug die op afstand wordt bediend vanuit de provinciale bediencentrale Weg- en Waterhuis De Lange Balk in Heerhugowaard.

Afsluiting Kraspolderbrug (Nieuwe Schermerweg) bij Alkmaar
foto: Michiel Wijnbergh

Na de aansluitingen van de Kraspolderbrug in Alkmaar en Brug Ouderkerk, sluit de provincie Noord-Holland de komende jaren nog eens 24 bruggen en sluizen in Noord-Holland aan op de bediencentrale. Al deze bruggen en sluizen worden dan vanuit de bediencentrale in Heerhugowaard bestuurd.

De volgende brug die aan de beurt komt, is de Aalsmeerderbrug (N196). Deze wordt in het najaar van 2023 aangesloten op de bediencentrale en – als alles goed verloopt – vanaf dan centraal bediend.

Storing Kraspolderbrug

Helaas was de Kraspolderbrug in Alkmaar direct na de ombouw voor enkele uren in storing. Het brugdek bleef openstaan, wat heel vervelend was voor het wegverkeer. Dit was in de uitgebreide testen vooraf niet voorgekomen. De storing werd opgelost door de sensor voor het veilig sluiten van het brugdek beter af te stellen.

Ondanks het zorgvuldig proefdraaien van de brug, komen storingen wel eens voor direct na de aansluiting op de bediencentrale. Op het moment dat dit voorkomt, wordt de storing zo snel mogelijk opgepakt. De praktijk leert dat de opgetreden storing meestal niet nogmaals voorkomt. 

Aanpassingen

De bruggen en sluizen die worden aangesloten op centrale bediening krijgen een nieuw besturingssysteem, een camera- en audio-installatie en netwerkapparatuur voor communicatie tussen de bediencentrale en brug/sluis. Afhankelijk van de situatie moeten ook andere werkzaamheden worden gedaan, zoals het aanpassen van slagbomen, verlichting, knipperlampen en extra veiligheidssensoren.

Betere doorstroming

De provincie wil het vervoer over water stimuleren zodat de druk op het wegennet afneemt. Hierdoor verbetert de doorstroming van het wegverkeer en heeft ook de scheepvaart op termijn gemak van ruimere vaartijden en kan daardoor makkelijker doorvaren. Door te werken vanuit één centrale hebben we beter overzicht en kunnen we weg- en scheepvaartverkeer meer op elkaar afstemmen. De bruggen en sluizen kunnen (kosten)efficiënt en veilig worden bediend doordat de systemen voor alle bruggen uniform zijn.

Meer informatie

U kunt de voortgang van het project volgen op de pagina Centrale bediening bruggen en sluizen. Heeft u vragen of klachten over het project of de werkzaamheden? Neem dan contact op met het Servicepunt van de provincie, via telefoonnummer 0800 0200 600 (gratis) of per e-mail via servicepunt@noord-holland.nl.