De Ondernemersverkiezing Noord-Holland is 17 mei uitgedraaid op een Amsterdams feestje. 3 van de 4 prijzen gingen naar bedrijven uit de hoofdstad.
De jury bekroonde Klomp B.V. (categorie Grootbedrijf) en Marie-Stella-Maris (MKB) en riep Karma Kebab uit tot De Belofte. Alleen de Publieksprijs ging niet mee naar Amsterdam; die was na het tellen van de ruim 25.000 stemmen voor het Haarlemse bedrijf Loveli. De winnaars mogen zich een jaar lang ‘Beste Onderneming van Noord-Holland’ noemen.
De winnaars van OVNH 2023.
Beloftewinnaar Karma Kebab stal tijdens de finaleavond de show. Het bedrijf wil “de wereld verbeteren” en “vegan uit het verdomhoekje trekken”. Dat ging ze prima af tijdens het winnaarsgala. Na de dinershow met zeebaars en kalfszijlende op het menu had iedereen ineens trek in kebab. Het bevestigde de woorden die mede-eigenaar Hidde Stolwijk sprak toen hij de trofee ging ophalen: “de meest legendarische avonden eindigen altijd met kebab.”
Tijdens Lowlands was - in niet-nuchtere staat - het idee ontstaan voor een super duurzame festivalhap. Gewoon gemaakt van knolselderij uit Zuidschermer. “Om zelfs de meest doorgewinterde carnivoor te laten watertanden.” Knap lastig, vertelde gedeputeerde en juryvoorzitter Ilse Zaal. “Want het schijnt dat een derde van de vegetariërs na een avondje-uit tóch vlees eet.”
Volgens Zaal staat Beloftewinnaar Karma Kebab hoe dan ook een mooi jaar te wachten. “De afgelopen 2 winnaars – Dobbi en TommyTomato – zijn skyhigh gegaan. Laatstgenoemde was zelfs een uur bij de premier te gast in het Torentje.”
Tussen oktober 2022 en januari 2023 kon iedereen bedrijven nomineren voor de 16e editie van de Ondernemersverkiezing Noord-Holland (OVNH). Inwoners, ondernemers en andere belangstellenden gaven flink gehoor aan die oproep. Ze droegen 222 bedrijven uit de hele provincie voor. De 30 overgebleven kanshebbers op de shortlist schoven woensdag in smokings en galajurken aan in PHIL. Haarlem voor een vrolijke dinershow. Tussen klinkende glazen en tikkend bestek was de spanning te snijden voor de finalisten.
De openingsact tijdens de finaleavond.
Presentator Rens de Jong pookte het vuurtje lekker op. Hij kwam op met een dansmove tijdens een spectaculaire lasershow, liet de zaal oefenen met joelen en juichen en becommentarieerde de zenuwslopende afvalraces op het grote scherm. Van elke top 10 ondernemingen verschenen de logo’s in beeld, om vervolgens 1 voor 1 weggestreept te worden totdat een Top 3 overbleef. De zaal leefde intens mee. Elke afvaller werd met een welgemeend ‘ahh’ uitgeleid.
De 3 finalisten moesten daarna in 45 seconden hun bedrijf pitchen. Ook dat was een zenuwenspel. De een leverde precies binnen de tijd een strakke pitch af, de ander zag stroperige woorden ingehaald worden door scheurende seconden.
Zaal vertelde dat de jury niet over een nacht ijs gaat bij het toekennen van de prijzen. “We beoordelen niet alleen de pitch, maar het hele bedrijf op alle facetten van het ondernemerschap. Van de boeken en cijfers tot duurzaamheid en innovatiekracht.”
Vreugde bij het Haarlemse Loveli na het winnen van de Publieksprijs.
Bij het bekendmaken van de 4 winnaars trommelden de gasten op de strak gedekte dinertafels. Even later klonk er gejuich, applaus en deden de zegevierende ondernemers gearmd een vreugdedansje.
Zaal genoot van de bevlogenheid om haar heen. “Voor mij is dit een van de hoogtepunten van het jaar. Op deze avond vieren we het ondernemerschap. Elk jaar ben ik weer verbaasd hoeveel prachtige producten we in Noord-Holland maken. Wat me het meest is bijgebleven van de bedrijfsbezoeken met de jury zijn al die gedreven en ambitieuze ondernemers. Ze zetten zich keihard in voor duurzaamheid, circulariteit en innovatie in Noord-Holland. Daar worden we als provincie blij van.”
Partners en sponsors van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland zijn: Provincie Noord-Holland en Randstad (hoofdsponsoren), ABN AMRO, Nationale Nederlanden, Labré Advocaten, RSM, MT/Sprout, Rodi Media, MKB Nederland, Starletti, Landgoed Duin & Kruidberg.