“Het wordt een stuk stiller op straat”

Tijdens de EV (Electric Vehicle) Experience op Circuit Zandvoort konden inwoners kennismaken met elektrisch rijden. “Dit was al mijn vijfde proefrit!”

Precies een maand nadat gierende Formule1-wagens de Noord-Hollandse badplaats in vuur en vlam zetten, is het zaterdag 23 september vooral stil op het circuit. Een rare gewaarwording, omdat er overal verkeer is. Op de baan en in de pitstraat wemelt het van de elektrische auto’s. Popelende proefritrijders moeten vaak eerst even filerijden voordat ze op de beroemde Tarzanbocht af mogen. Terwijl tientallen verkeersregelaars de voertuigen naar binnen en buiten dirigeren, maakt alleen de kletterende regen vandaag serieus geluid.

“Het wordt een stuk stiller op straat”

Bezoeker Coen Driesen is net terug van een elektrisch rondje circuit. “Het rijdt heerlijk, maar ik moest wennen aan de stilte om me heen. Gek als je overal auto’s ziet rijden en geen enkel voertuig hoort. Het wordt een stuk stiller op straat straks.”

Schoner reizen

Driesen is de trotse eigenaar van een klimaatneutraal huis, vertelt hij. Zijn volgende verduurzamingsstap: schoner reizen. Op termijn wil hij de 2 benzineauto’s voor zijn deur vervangen door elektrische exemplaren. “Dit evenement biedt inspiratie. Ik ga vandaag 3 verschillende modellen proberen.” In de transitie naar elektrisch vervoer heeft Driesen alle vertrouwen. “Dat gaat zeker lukken, maar het kost wel wat meer tijd denk ik. Elektrisch vervoer moet namelijk ook voor mensen met een kleinere beurs betaalbaar worden. Dat is het nog niet. Maar in mijn ogen zijn mensen absoluut gemotiveerd om de stap naar elektrisch te zetten.” 

In het rennerskwartier suizen scooters, steps en dikke e-bikes voorbij. Voormalig F1-coureur Robert Doornbos wiebelt met een paraplu boven zijn hoofd langs op een elektrisch fietsje, terwijl kinderen hun ogen uitkijken en schuilen in de pitboxen. Waar eind augustus de raceauto van Max Verstappen stond, staan nu schone personenauto’s te blinken. Ze zijn simpel te boeken voor een proefrit onder begeleiding. QR-code scannen en gáán. En dat is precies wat de meeste bezoekers doen. Alleen of met het hele gezin. Sommige vaders zeulen urenlang kinderstoeltjes mee die ze doodgemoedereerd in een Tesla, Zeekr of Cupra installeren.

“Het wordt een stuk stiller op straat”

Een rondje circuit

De EV Experience telt grofweg 3 groepen bezoekers: mensen die elektrisch rijden, mensen die elektrisch willen gaan rijden en mensen die een rondje circuit willen ervaren. Indy Kolkman valt in laatstgenoemde categorie: “Ik heb net mijn rijbewijs en vind het supergaaf dat ik in allemaal verschillende elektrische auto’s op het circuit mag rijden! Jammer genoeg heb ik geen geld om een elektrische auto te kopen.” 

Als sponsor van het evenement verlootte de provincie Noord-Holland kaartjes onder inwoners en heeft ze een stand op het circuit. Hier is de ‘auto van de toekomst’ – Eterna – te bewonderen, gemaakt door studenten van de TU Eindhoven. Het voertuig gaat dankzij een modulaire boven- en onderkant een leven lang mee. Naast Eterna staat een tafel met een groot scherm waarop inwoners fanatiek een interactieve quiz spelen. Zo ontdekken ze hoe ze slimmer en schoner van A naar B reizen. Lopend, fietsend of met het OV vallen daar ook onder. Uiteraard is aan de veiligheid gedacht: de quizwinnaar neemt grijnzend een setje fietslampjes in ontvangst. 

“Het wordt een stuk stiller op straat”
'Auto van de toekomst' Eterna in de stand van de provincie.

Ander reisgedrag

Noord-Holland moedigt elektrisch rijden aan omdat het stiller is, de uitstoot reduceert en minder fossiele brandstoffen verbruikt. Tijdens de EV Experience kunnen bezoekers op een door de provincie gesponsord mini-circuit – de 'first and last mile' – e-bikes, steps, scooters en kleine e-auto’s proberen.

Ernesta de Vries stapt laaiend enthousiast uit een XEV-car: “Zó leuk! Ik heb een eigen bedrijf en wil overstappen op elektrisch vervoer. Voor het milieu, en omdat ik niet achter de feiten wil aanlopen als binnensteden straks vervuilende auto’s gaan weren. Ik zoek een compact elektrisch bedrijfswagentje, want ik ben niet zo handig met parkeren. Deze is perfect. Je kunt ‘m overal makkelijk kwijt en hij voelt van binnen heel ruim. Als ik voor mijn werk een grote wagen nodig heb, boek ik er altijd een via de autodeelapp SnappCar. Ook mijn eigen wagen staat daarop.”

“Het wordt een stuk stiller op straat”

In Noord-Holland konden inwoners van De Rijp, Purmerend en Haarlem laatst uitgebreid kennismaken met elektrisch rijden via het autodeelproject ‘Auto van de Straat’. Doel: ander reisgedrag stimuleren om de provincie leef- en bereikbaar te houden. Noord-Holland treft ook de voorzieningen voor laadpalen- en stations en maakt fietsen aantrekkelijker met investeringen in nieuwe fietspaden, fietsenstallingen en doorfietsroutes voor snelle elektrische fietsen. 

Veel meer pit

In de pitstraat geniet Christa Zweers intussen na van haar proefrit op het circuit. “Erg leuk en totaal anders dan met een benzineauto, omdat hier veel meer pit inzit. Ik heb het gaspedaal een keer lekker hard ingetrapt. Jammer genoeg mocht ik niet inhalen, haha. Of ik binnenkort een elektrische auto ga kopen? Nee, dat is helaas niet betaalbaar voor mij.” 

“Het wordt een stuk stiller op straat”

“Dit was al mijn vijfde proefrit!”, zegt Sam van der Vaart nadat hij uit een Mini is gestapt. “En ik ben nog niet klaar. Super dat je zo makkelijk proefritten kunt maken bij alle grote merken.” Van der Vaart vertelt dat hij een elektrische leasewagen heeft. “Het geeft me een goed gevoel dat ik dankzij mijn werkgever schoon kan reizen.” 

Samen met de Stichting Breikers zet ook de provincie zich in voor efficiënter en duurzamer woon-werkverkeer. “In deze tijd ben je schoon reizen gewoon aan het milieu verplicht”, vindt Ernesta de Vries. “Of ik een elektrische fiets heb? Nee! Mijn man en ik kopen er pas een als we héél oud zijn. Ik vind het altijd zo raar als ik mensen op e-bikes naar de sportschool zie gaan. Je kunt toch beter lekker ouderwets blijven doortrappen om fit te blijven?!”

“Het wordt een stuk stiller op straat”