Voorrondes Op weg naar Het Lagerhuis met vurige argumenten en humor

Vurige argumenten, persoonlijke speeches en 1-op-1-debatten wisselen elkaar deze week af in het provinciehuis in Haarlem. Dat betekent maar 1 ding: de regionale voorrondes van Op weg naar Het Lagerhuis zijn weer begonnen.

570x338 opwnl 2

Zo’n 260 leerlingen van 26 Noord-Hollandse middelbare scholen doen op woensdag 14 en vrijdag 16 februari mee aan de grootste debatwedstrijd van Nederland. De debatteams - bestaande uit 10 leerlingen - krijgen onder andere punten voor hoe ze samenwerken, de variatie in argumenten en humor. Ervaringsdeskundige en Statenlid Michel Becker geeft advies: “Debatteren blijft spannend. Je krijgt toch een podium. Let dan ook goed op je lichaamshouding. Hoe sta je erbij? Daar ga ik vandaag op letten.” 

Persoonlijke speeches

De teams verdelen zich over het provinciehuis en de eerste ronde gaat van start. In een statige kamer op het oude paviljoen Welgelegen staat de debatopstelling klaar met de jury in het midden en links en rechts van hen de scholen die het tegen elkaar opnemen. Gestart wordt met 2 persoonlijke V-redes: een speech waarin jongeren hun visie op de toekomst geven. Amir van Het Amsterdams Lyceum vertelt over stress onder scholieren: “Gemiddeld krijgen leerlingen 102 cijfers per jaar. Wij moeten steeds meer en meer werken.” Quinten van het Bertrand Russell College uit Krommenie betoogt vurig met haar handen over het gebrek aan hulp voor jongeren met long covid. 

Quinten houdt haar V-rede

Vrijwilligerswerk en lerarentekort

Vervolgens gaan de argumenten over en weer over de stelling: Noord-Hollandse jongeren moeten meer vrijwilligerswerk doen. Het startargument vóór luidt: “Doordat we jongeren meer vrijwilligerswerk laten doen, kunnen we ze betrekken bij wat er speelt in de maatschappij en in de politiek.” Een andere leerling gaat daar tegenin: “Jongeren moeten dit, jongeren moeten dat. Jongeren moeten al zoveel en ervaren al veel stress van school.”

Leerlingen bespreken stellingen voor

In de tweede ronde gaan De Vinse School uit Amsterdam en het Alkwin Kollege uit Uithoorn in op de stelling: Jongeren moeten worden verleid om te kiezen voor een opleiding tot leraar. De leerlingen springen op om te mogen spreken en improviseren met creatieve argumenten. “Je kunt ook teveel leraren hebben. Daardoor krijgen leerlingen te maken met teveel verschillende methodes.” Of: “Leraren kampen al zo vaak met burn-outs. Als je meer leraren hebt, heb je ook meer mensen met burn-outs.”

Winnaars

Op woensdag nemen aan het einde van de dag 3 debattalenten het op tegen Statenlid Marc Hanou (Partij voor de Dieren). Hij heeft het zwaar tegen Miles, Jan en Lotte als zij beargumenteren waarom jongeren de beslissingen van Provinciale Staten moeten goedkeuren. Wanneer Hanou zegt dat hij als volwassene in Provinciale Staten zit namens diverse groepen, zoals jongeren, mensen met een beperking en dieren, reageert Jan grappend: “Hebben dieren een stem ja? Moet ik nu gaan kwaken, meneer?”

Statenlid Hanou in debat met 3 debattalenten van de dag

In de teamfinale op woensdag nemen Hartenlustmavo uit Bloemendaal en St. Michael College uit Zaandam het tegen elkaar op. Een spannend debat met veel argumenten over een weer over kunstmatige intelligentie (een zege voor de mensheid?) en het invoeren van de generatietoets bij de provincie. Het St. Michael College wint en gaat door naar de volgende ronde.

Finalist aan het woord

Politieke talenten

Commissaris van de Koning Arthur van Dijk spreekt op het einde van de dag de deelnemende jongeren toe en hoopt ze in de toekomst terug te zien in de politiek: “Dit is een mooi moment om kennis te maken met hoe je opkomt voor belangen. Dat is wat politiek is. En ik hoop dat een aantal van jullie voor de politiek kiezen.”

Arthur van Dijk spreekt deelnemers toe

Voorrondes Op weg naar Het Lagerhuis

Op woensdag 14 en vrijdag 16 februari vinden op het provinciehuis in Haarlem de voorrondes van de debatwedstrijd Op weg naar Het Lagerhuis plaats, georganiseerd door BNNVARA en Het Debatbureau.

Aan de Noord-Hollandse voorrondes doen 26 middelbare scholen mee: St. Michael College (Zaandam), Alkwin Kollege (Uithoorn), Barlaeus Gymnasium (Amsterdam), Cygnus Gymnasium (Amsterdam), Gemeentelijk Gymnasium (Hilversum), Hartenlustmavo (Bloemendaal), Het Amsterdams Lyceum (Amsterdam), Lyceum Sancta Maria (Haarlem), Spinoza Lyceum (Amsterdam), Bertrand Russell College (Krommenie), SG Huizermaat (Huizen), De Vinse School (Amsterdam), Comenius College (Hilversum) Geert Groote College (Amsterdam), Goois Lyceum (Bussum) Haarlemmermeer Lyceum Dalton (Hoofddorp), Hervormd Lyceum West (Amsterdam), Het 4e Gymnasium (Amsterdam), Ichthus Lyceum (Driehuis), Mendel College (Haarlem), Murmelliusgymnasium (Alkmaar), Petrus Canisius College (Alkmaar), Stedelijk Dalton College (Alkmaar), Vechtstede College (Weesp), Rudolf Steiner College (Haarlem) en Castor College (Beverwijk).