Leerlingen gaan voedselverspilling te lijf tijdens finale Scholierenchallenge

5 middelbare scholen uit Noord-Holland en 14 teams van klas 3 havo en vwo streden woensdag 17 januari voor het beste idee om voedselverspilling tegen te gaan.

De leerlingen van het Mentis Montessori Lyceum, St. Michaël College, Stedelijk Dalton College, Bonhoeffercollege, Ichthus Lyceum Driehuis en presenteerden tijdens de Scholierenchallenge in de Johan Remkeszaal aan de Dreef hun hersenspinsels aan de 4-koppige jury: Inge Brandenburg (Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid Gooi en Omstreken), Lisa Verbruggen (Jong Leren Eten) en Jessie Horsman (provincie Noord-Holland). Ook het Ir. Lely Lyceum en Huizermaat deden mee aan het project Stop Voedselverspilling.

Scholieren luisteren in de Johan Remkeszaal.

Volgens juryvoorzitter Toine Timmermans, directeur van Stichting Samen tegen Voedselverspilling, is het aanpakken van voedselverspilling belangrijk voor ons klimaat: “Broeikaseffecten en klimaatverandering hebben voor een derde te maken met het voedsel dat we eten. Daarom moeten we minder voedsel verspillen, meer plantaardig eten én groene energie gebruiken.”

Pitches

Aan de scholieren de taak op hier een oplossing voor te bedenken. De pitches waren divers: van bordspellen die de kennis over voedselverspilling vergroten tot apps die waarschuwen als de houdbaarheidsdatum van voedsel en drinken verstrijkt. Of ontwerpen die helpen om eten langer te bewaren. Zo bedacht een groepje een machine die mist spuit op groenten en fruit. De mistmachine wordt al gebruikt in supermarkten, maar de leerlingen ontwierpen een model voor huishoudens. “Zo brengen we iets wat al werkt voor de supermarkt bij de mensen thuis.” 


Foto: Leerlingen van 3 havo van het Dalton Lyceum pitchen hun app aan juryvoorzitter Toine TImmermans.

Terwijl de jury zich boog over alle ideeën en ontwerpen, presenteerde Wilco Zwennis een quiz over voedselverspilling. Maura en Teuntje van het Ichthus Lyceum Driehuis kwamen als winnaars uit de bus. Vol trots gingen hun handen in de lucht toen hun namen genoemd werden.

Houdbaarheid

De jury gaf de derde plaats aan een groep van het Ichthus Lyceum. Zij kwamen op het idee van een complete bewaarapp. Deze app waarschuwt niet alleen als de houdbaarheidsdatum van voedsel en drinken verstrijkt, maar leert kinderen spelenderwijs ook meer over voedselverspilling. Bovendien kunnen mensen via de app recepten met elkaar delen. 

De tweede plek ging naar een kastje met een Tillandsia-plant. Een idee dat ontstond door de groene vingers van 1 van de leerlingen van het Metis Montessori College. De bedenker van het ontwerp vertelde enthousiast over zijn liefde voor planten. “Deze plant neemt vocht op en haalt daarmee voedingstoffen uit de lucht. Hierdoor bestrijdt de plant de ontwikkeling van schimmels en bacteriën en blijven etenswaren dus een stuk langer houdbaar.” 

Groepsfoto finale Scholierenchallenge 
Van links naar rechts: nummer 2 (Metis Montessori Lyceum), midden winnaars Metis Montessori Lyceum, rechts nummer 3 (Icthus Lyceum) 

Foetsie Voedselverspilling

De jury was onder de indruk van de verschillende pitches. Ook gedeputeerde Esther Rommel, die de prijzen uitreikte, prees de leerlingen voor hun kennis en creativiteit. Grote winnaars waren uiteindelijk een groep van het Metis Montessori College met hun bordspel ‘Foetsie Voedselverspilling’. “Een zeer creatief en professioneel vormgegeven gezelschapsspel met pionnen en vragenkaartjes dat de kennis van de deelnemers over voedselverspilling op een leuke wijze test. Niet alleen een leuk, maar ook nuttig spel”, was het oordeel van de jury. “Het tegengaan van voedselverspilling begint immers bij bewustwording. Ook de presentatie was erg goed, enthousiast en volledig.”

De leerlingen wonnen niet alleen een circulaire beker, maar mogen ook met de hele klas op kookworkshop. Bovendien kregen alle leerlingen een fotolens voor hun telefoon als herinnering aan een inspirerende dag vol creativiteit en bewustwording over voedselverspilling.