“Verduurzaming gaat stukken sneller dankzij sponsorbijdrage”

Verduurzaming én hockey toegankelijk maken voor iedereen. Aan die 2 doelen draagt de provincie bij als sponsor van de Euro Hockey League (EHL).

Het paasweekend staat traditiegetrouw in het teken van tophockey. In het Amstelveense Wagener Stadion strijden de beste clubs van Europa tussen 28 maart en 1 april om de belangrijkste hockeyprijs van het continent.  

"Verduurzaming gaat stukken sneller dankzij sponsorbijdrage"

Ook naast het speelveld zijn er doelen. Zo werkt het evenement – georganiseerd door hockeyclub Pinoké en de Amsterdamsche Hockey en Bandy Club (AH&BC) – aan verduurzaming. Dat gaat de ene keer met kleine stappen en de andere keer met grote slagen. Van bakken neerzetten om afval gescheiden in te zamelen tot het hele complex voorzien van ledverlichting. En van composteerbare patatzakjes introduceren tot plastic verbannen.  

Vrachtwagen vol plastic bespaard 

Met de sponsorbijdrage van de provincie zette de EHL onder meer een statiegeldsysteem op. Dit houdt in dat alle bezoekers bij binnenkomst een recyclemunt (met provincielogo) krijgen die ze kunnen inwisselen voor een herbruikbare drinkbeker. Volgens AH&BC-bestuurslid Erich Schnoeckel scheelt het statiegeldsysteem het toernooi “een vrachtwagen vol plastic wegwerpbekers. Ook zonder geld van de provincie zouden we deze stappen zetten, maar mét de bijdrage van de provincie gaat verduurzaming stukken sneller.” 

"Verduurzaming gaat stukken sneller dankzij sponsorbijdrage"

Schnoeckel hoopt dat het statiegeldsysteem, dat ook in concertzalen wordt gebruikt, voor meer bewustwording zorgt bij bezoekers. “Het verbaast me hoe mensen omgaan met afval. Het wordt niet of niet goed weggegooid en slingert rond. De mindset moet veranderen. Wij doen dat bijvoorbeeld door niet meer achteloos allerlei spullen in te kopen, maar kritisch te kijken wat we écht nodig hebben. Ik hoop dat mensen zelf ook met verduurzaming aan de slag gaan.”  

Sport voor iedereen 

Naast verduurzaming is inclusiviteit een belangrijk onderdeel in het sponsorbeleid van de provincie. Ook hiervoor zet de Euro Hockey League zich in. Zo wordt een deel van het sponsorgeld van Noord-Holland gebruikt om de sport toegankelijk te maken voor iedereen. Dat gebeurt via hockeytrainingen (clinics) waarvoor scholieren uit alle stadsdelen van Amsterdam worden uitgenodigd. Tijdens het EHL-eindtoernooi kunnen zij op een oefenveld spelenderwijs de sport leren kennen.  

Schnoeckel: “Dat is geweldig om te zien. Soms doen er wel 60 kinderen tegelijk mee aan verschillende clinics op het veld. Ook mooi is dat alle leeftijden – van 4 tot 16 jaar – door elkaar lopen. We willen zoveel mogelijk kinderen enthousiasmeren voor hockey. De sport mag wel wat inclusiever en er is behoefte aan nieuwe aanwas. Via de clinics helpt de provincie hieraan mee.” Zo maakt de sponsoring mogelijk dat onder de kinderen hockeysticks en -ballen worden verloot. “Bijvoorbeeld voor de meest balvaste speler of het kind dat de meeste lol heeft”, aldus Schnoeckel.

"Verduurzaming gaat stukken sneller dankzij sponsorbijdrage"

Noord-Hollandse evenementen 

Komende jaren sponsort de provincie Noord-Hollandse evenementen die aansluiten bij haar activiteiten. Van het Dam-tot-Dam weekend tot Keti Koti en van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland tot de Landbouwshow. Gedeputeerde Jeroen Olthof (Sport) en commissaris van de Koning Arthur van Dijk bezoeken 29 maart de EHL-dameswedstrijd Amsterdam-East Grinstead.