Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Luchtvaart Community Schiphol: samenwerken aan duurzame werkgelegenheid

Publicatiedatum: 12 juni 2025

Laatst gewijzigd: 12 juni 2025

0 reacties

“Wij ontwikkelen programma's en projecten gericht op inzetbaarheid, instroom, inclusie, onderwijs en ontwikkeling.” Aldus Margreet Hak, programmamanager bij Luchtvaart Community Schiphol (LCS). De netwerkorganisatie verbindt al sinds 2007 bedrijven op de luchthaven met onderwijs- en overheidsinstellingen en zorgt voor samenwerking tussen deze partijen.

“Het doel van LCS is om de arbeidsmarkt op Schiphol duurzaam te versterken en aantrekkelijker te maken. Onze expertise over de banen op de luchthaven en over mensen met elkaar in verbinding brengen zijn hierbij onze unique selling points.” Margreet vertelt over het doel en de werkwijze van de stichting.

LCS heeft 3 funding partners: Royal Schiphol Group, KLM en het ROC van Amsterdam/Flevoland. Bovendien is er een intensieve samenwerking met provincie Noord-Holland, gemeente Haarlemmermeer, Metropoolregio Amsterdam (MRA), Hogeschool van Amsterdam (HvA) en MBO College Airport (onderdeel van het ROC van Amsterdam/Flevoland). Zo’n 75 bedrijven zijn lid van LCS. “In onze community zijn alle sectoren op Schiphol vertegenwoordigd, zoals afhandeling, logistiek, catering, schoonmaak, facilitair, beveiliging en luchtvaartmaatschappijen.”

Gezamenlijk problemen aanpakken

“We bevinden ons letterlijk en figuurlijk midden op de luchthaven”, zegt Margreet. “Als netwerk brengen we partijen van verschillende branches samen waar dat misschien niet vanzelfsprekend is en niet vanzelf gaat.”

Banenmarkt georganiseerd door LCS.
Banenmarkt georganiseerd door LCS (foto: LCS)

Tijdens de netwerkbijeenkomsten die LCS regelmatig organiseert voor de communityleden worden actuele arbeidsmarktthema’s besproken en kennis en ervaring uitgewisseld. ”Iedereen heeft momenteel moeite met personeel vinden en behouden”, legt de programmamanager uit. “Wij kijken hoe we zulke problemen gezamenlijk kunnen aanpakken, maar het gaat niet om even wat mensen bij elkaar zetten. Onze gezamenlijke kennis en ervaring vormt onze basis.”

“In het programma ‘Luchtvaart Inclusief’ zorgen overheden en bedrijven bijvoorbeeld samen dat iedereen die kan en wil werken een plek krijgt”, vervolgt Margreet. LCS maakt hen er daarbij op attent dat je personeelstekorten soms kunt oplossen met de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Een blinde piloot, zo ver zijn we nog niet”, glimlacht ze. “Maar een blinde receptionist kan het werk heel goed doen.” Talentgericht werken kan ook bijdragen aan de oplossing, vertelt de programmamanager. “Stel: je hebt 2 vacatures en die worden maar niet ingevuld. Misschien kun je dan schuiven in taken, van de ene persoon naar de ander, en zo meer effectiviteit bereiken.”

“Een gezonde dosis realisme”

LCS staat op verschillende manieren in contact met de bedrijven in het netwerk. Op de actieve LinkedIn-pagina houdt de organisatie leden en niet-leden op de hoogte van netwerkupdates, evenementen en actuele arbeidsmarktontwikkelingen. Leden treffen elkaar tijdens bijeenkomsten en projecten, zoals de young board, duurzame inzetbaarheidstafels en hr-sessies. “Daar delen ze bijvoorbeeld ervaringen over het behouden van personeel”, vertelt Margreet. Bovendien houdt LCS arbeidsmarktgegevens bij voor de leden. “Maar het is niet alleen brengen, ook halen”, vervolgt ze. “We vinden het belangrijk dat we ons netwerk kunnen betrekken bij vraagstukken.”

“LCS kijkt met een gezonde dosis realisme naar vragen”, geeft de programmamanager aan. “We doen dingen gefundeerd, niet omdat iemand ergens wat roept. We verbreden en herformuleren de vraag en doen eerst onderzoek. Misschien speelt hetzelfde probleem wel bij meer bedrijven en sectoren. Als wordt geroepen dat ergens duizenden mensen nodig zijn, stellen we controlevragen als: is dat wel realistisch? En krijg je dan niet ergens anders problemen?”

Het team van LCS
Het team van LCS (foto: Thijs ter Hart)

Door deze werkwijze en de jarenlange ervaring is de positie van LCS veranderd, vertelt Margreet. “We zijn van een operationele naar een meer coördinerende en strategische functie gegaan. Zo ondersteunen we organisaties nu bij het opzetten van constructief beleid waar alle generaties in passen. In dit kader werken we bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een loopbaanmodel”, legt ze uit. “Hiermee geven we medewerkers op Schiphol de tools om zelf hun loopbaan leeftijd- en levensfasebestendig vorm te geven.”

Kiezen, werken, leren en innoveren

LCS is sinds het begin actief betrokken bij het Manifest Werken en Ontwikkelen 2030 en schreef er zelfs aan mee. “Wij leren hierdoor veel, maar andere manifestleden kunnen zo ook van ons leren”, zegt Margreet. “Het gaat dan om vragen als: hoe ga je om met relatiebeheer in een netwerkorganisatie en hoe houd je iedereen betrokken en actief? We delen onze ervaringen bijvoorbeeld tijdens de onlangs gestarte ‘roadshow’ op campussen in Noord-Holland.”

LCS ontving bovendien vorig jaar een subsidie van de provincie om de campusvorming te versterken en uit te breiden. “Met deze subsidie kan LCS nog meer inzetten op het delen van kennis en ervaringen met bedrijven in het eigen netwerk, maar ook met andere campussen in Noord-Holland“, vertelt Margreet. Een campus is een samenwerkingsverband dat onder andere werkt aan een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, en het bevorderen van de gezamenlijke innovatiekracht. 

“We vonden het heel mooi om erachter te komen dat al onze projecten passen in 1 van de pijlers van het Manifest (kiezen, werken, leren en innoveren)”, vervolgt de programmamanager. Met betrekking tot de pijler kiezen vertelt ze over de ‘airport experience’-programma’s van LCS. “Daarin nemen leerlingen en werkzoekenden een kijkje achter de schermen bij een bepaalde functie voordat ze een opleidingskeuze maken.”

Op het gebied van leren en ontwikkelen kijkt de organisatie samen met het netwerk naar de behoeften. Zo zette LCS een training ‘operationeel leidinggeven’ op in samenwerking met het MBO College Airport. Wat betreft de pijler innoveren ligt de focus op talentgericht personeelsbeleid, vervolgt Margreet. “Als je goed op de hoogte bent van de expertises en interesses van je medewerkers, kun je hen optimaal inzetten. LCS was in dit kader een van de eerste organisaties in Nederland die een grote skillspilot uitvoerde, waarin medewerkers op de luchthaven hun eigen taken valideerden.” Dat hield in dat zij aangaven welke werkzaamheden zij verrichten, of ze die leuk vinden, of ze er goed in zijn en of ze zich er verder in willen ontwikkelen.

“De overlast van Schiphol kan LCS niet wegnemen, maar wij kunnen er wel iets tegenover zetten”, besluit Margreet. “We vinden het belangrijk dat de luchthaven niet alleen een economische driver is, maar ook een plezierige werkplek waar mensen zichzelf kunnen ontwikkelen. De vacatures op de luchthaven zijn heel divers: noem het op en er is wel een baan voor. Het enige wat je hier niet kunt, is wonen.”

Margreet Hak
Margreet Hak (foto: Natasja Wagner)

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.