Koopvaardersschutsluis niet verlengd
Publicatiedatum: 21 mei 2025
Laatst gewijzigd: 21 mei 2025
0 reactiesDe provincie Noord-Holland heeft besloten om de Koopvaardersschutsluis in Den Helder niet te verlengen.
In 2022 koos de provincie er al voor om de huidige renovatie van de sluis niet te combineren met een verlenging. Eerst moest duidelijk worden of de verlenging ook echt nodig is voor de haven in Den Helder en voor goederenvervoer richting andere gemeenten langs het Noordhollandsch kanaal. Uit onderzoek blijkt nu dat de investering die nodig is voor de verlenging en de aanpassing van het Noordhollandsch kanaal, veel groter is dan wat het op dit moment oplevert.
De Koopvaardersschutsluis ligt in Den Helder en verbindt het Noordhollandsch Kanaal met de haven van Den Helder, de Waddenzee en de Noordzee. De sluis is belangrijk voor zowel beroepsvaart als recreatievaart. Jaarlijks zijn er ongeveer 420 passages van beroepsvaart en 1.200 van recreatievaart.
Resultaten van het onderzoek
De provincie heeft met ondernemers, brancheorganisaties en gemeenten gesproken en gekeken naar de mogelijke economische voordelen van een verlenging. Daarbij is ook gekeken naar eerdere onderzoeken uit 2018 en 2019 naar de toekomst van goederenvervoer over water. Ook is er overleg geweest met een selectie van bedrijven die zicht rondom het Noordhollandsch Kanaal bevinden.
Het onderzoek laat een aantal dingen zien:
• Een aantal gebruikers van de sluis wil graag een verlenging.
• Tegelijkertijd wordt de sluis maar een paar keer per dag gebruikt.
• Uit de gesprekken met gemeenten langs het Noordhollandsch Kanaal zoals Den Helder, Schagen, Hollands Kroon, Alkmaar, Zaanstad en Purmerend blijkt dat er geen nieuwe grote goederenstromen te verwachten zijn die een verlenging nodig maken.
Daarnaast worden de kosten van de verlenging geschat op 30 miljoen euro. Op basis van de benodigde diepgang en manoeuvreerbaarheid van schepen is het Noordhollandsch Kanaal in zijn geheel niet geschikt voor grotere schepen van 115 meter. Een eventuele aanpassing van het kanaal, brengt een veel grotere investering met zich mee.
Toekomstige ontwikkelingen
De provincie houdt de ontwikkelingen in de havens en op de vaarweg in de gaten. Mocht er in de toekomst, bijvoorbeeld vanuit het Maritiem Cluster in Den Helder of andere plannen, aanleiding zijn om het onderwerp opnieuw te bekijken, kan het project opnieuw opgepakt worden. De verwachting is dat dit op z’n vroegst in 2030 opnieuw aan de orde is.
Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.