Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Koopvaardersschutsluis niet verlengd

Publicatiedatum: 21 mei 2025

Laatst gewijzigd: 21 mei 2025

2 reacties

De provincie Noord-Holland heeft besloten om de Koopvaardersschutsluis in Den Helder niet te verlengen.

In 2022 koos de provincie er al voor om de huidige renovatie van de sluis niet te combineren met een verlenging. Eerst moest duidelijk worden of de verlenging ook echt nodig is voor de haven in Den Helder en voor goederenvervoer richting andere gemeenten langs het Noordhollandsch kanaal. Uit onderzoek blijkt nu dat de investering die nodig is voor de verlenging en de aanpassing van het Noordhollandsch kanaal, veel groter is dan wat het op dit moment oplevert.  

De Koopvaardersschutsluis ligt in Den Helder en verbindt het Noordhollandsch Kanaal met de haven van Den Helder, de Waddenzee en de Noordzee. De sluis is belangrijk voor zowel beroepsvaart als recreatievaart. Jaarlijks zijn er ongeveer 420 passages van beroepsvaart en 1.200 van recreatievaart.

Resultaten van het onderzoek

De provincie heeft met ondernemers, brancheorganisaties en gemeenten gesproken en gekeken naar de mogelijke economische voordelen van een verlenging. Daarbij is ook gekeken naar eerdere onderzoeken uit 2018 en 2019 naar de toekomst van goederenvervoer over water. Ook is er overleg geweest met een selectie van bedrijven die zicht rondom het Noordhollandsch Kanaal bevinden. 

Het onderzoek laat een aantal dingen zien:
•    Een aantal gebruikers van de sluis wil graag een verlenging.
•    Tegelijkertijd wordt de sluis maar een paar keer per dag gebruikt.
•    Uit de gesprekken met gemeenten langs het Noordhollandsch Kanaal zoals Den Helder, Schagen, Hollands Kroon, Alkmaar, Zaanstad en Purmerend blijkt dat er geen nieuwe grote goederenstromen te verwachten zijn die een verlenging nodig maken.

Daarnaast worden de kosten van de verlenging geschat op 30 miljoen euro. Op basis van de benodigde diepgang en manoeuvreerbaarheid van schepen is het Noordhollandsch Kanaal in zijn geheel niet geschikt voor grotere schepen van 115 meter. Een eventuele aanpassing van het kanaal, brengt een veel grotere investering met zich mee.

Toekomstige ontwikkelingen

De provincie houdt de ontwikkelingen in de havens en op de vaarweg in de gaten. Mocht er in de toekomst, bijvoorbeeld vanuit het Maritiem Cluster in Den Helder of andere plannen, aanleiding zijn om het onderwerp opnieuw te bekijken, kan het project opnieuw opgepakt worden. De verwachting is dat dit op z’n vroegst in 2030 opnieuw aan de orde is.

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

Provincie Noord-Holland | 16-09-2025 13:43
Reageren

@Nico de Graaf: Dank voor uw bericht en oplettende blik. We zoeken uit waar deze cijfers vandaan komen. We houden u op de hoogte van de uitkomsten.

Nico de Graaf | 07-09-2025 21:18
Reageren

Jaarlijks zijn er ongeveer 420 passages van beroepsvaart en 1.200 van recreatievaart.

Lees ik , dan de praktijk met twee voorbeelden.
De "Robbenzand" vaart dagelijks naar Schagen voor de firma Spaansen. Het schip heeft een dubbele bezetting dus vaart altijd idem weekeinden en feestdagen. Ik rond het af op 350 maal 2 is 700 passages van genoemde sluis (leeg en geladen)
De NAM produceert op Oostoever aardgas voor 40% van Nederland. Het restprodukt is aardgascondensaat wordt afgevoerd via de Koopvaardijsluis. Op jaarbasis zijn dat 6 passages per week. Afgerond 300 per jaar.

Dan zit ik al op duizend passages en ik kan de tweeduizend probleemloos onderbouwen. 
De provincie zelf komt op 420 per jaar.
Het beeld naar de klant is dus 420 de praktijk 2000 mag ik dit misleiding noemen of is het onwetenheid?

Waarom?

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.