Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Samenwerkingsovereenkomst rotonde met fietstunnel N9-Kogendijk - Helderseweg getekend

Publicatiedatum: 22 mei 2025

Laatst gewijzigd: 22 mei 2025

2 reacties

De gemeenten Alkmaar en Bergen, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de aanleg van een rotonde met een fietstunnel op het kruispunt N9-Kogendijk – Helderseweg.

Dit is een belangrijke stap om de verkeerssituatie op deze drukke weg veiliger en beter bereikbaar te maken. De fietstunnel is een belangrijke verbinding op de doorfietsroute van Alkmaar naar Bergen. Met deze ondertekening zijn de mogelijkheden voor haalbaarheid en financiering nu zeker gesteld.

Artist impression van de nieuwe turborotonde op de N9.
Artist impression van de nieuwe turborotonde op de N9.

Veilig en toekomstbestendig kruispunt

"Met deze samenwerking zetten we een grote stap naar een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer op de N9 en de aansluitende verbindingen Helderseweg en Kogendijk. Vooral voor fietsers en voetgangers betekent dit een flinke verbetering", aldus wethouder Mobiliteit Christiaan Peetoom.

Ernest Briët, wethouder Verduurzaming en Cultuur, beaamt dit: "Met deze stap zetten we een jarenlang traject om in concrete actie. Dankzij de goede samenwerking met onze partners kunnen we nu echt vooruit met een veilige en toekomstbestendige inrichting van dit belangrijke knooppunt. Veel inwoners van Alkmaar en Bergen maken dagelijks gebruik van dit kruispunt. Met dit plan zorgen we ervoor dat zij straks veiliger en prettiger kunnen reizen."

Afspraken en vervolgstappen

In de overeenkomst staan belangrijke afspraken over onder andere de voorbereiding, financiering en ieders verantwoordelijkheden. De volgende stap is het uitwerken van het definitieve ontwerp. Daarbij wordt ook de omgeving betrokken. De gemeente Alkmaar zorgt voor het contract met een aannemer die het werk kan uitvoeren. De planning is om eind 2028 klaar te zijn.

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

PR Kok | 25-10-2025 14:51

Geachte dames en heren,
Als dagelijkse gebruiker van deze weg en dit huidige kruispunt las ik met verbazing het artikel over het nieuwe kruispunt. En dan gaat het nog niet zo zeer over dat er eindelijk actie is ondernomen, maar wel over het ontwerp. 
Ik kan mij niet voorstellen dat hier een turborotonde wordt gerealiseerd. Wat hopelijk niet uit kostenoverwegingen tot stand is gekomen. Dagelijks staan er files en vaak genoeg al vanaf schoorl. En vanaf de rondweg Alkmaar. 
De rotonde die nu wordt voorgesteld lost dit probleem absoluut NIET op. Er zullen meer frustraties van komen. Natuurlijk niet van de fietsers maar automobilisten die de rotonde op moeten. Ik begrijp ook dat een zelfde constructie als bij Schoorl is aangelegd miljoenen meer kost. 
Doorstroming is wenselijk. Waarom niet een tunnelbak aanleggen voor doorgang verkeer. Afslaan verkeer kan gebruik maken van een brug over de tunnel. Dit kan naar het voorbeeld van Luik. Daar gebeurt dit al. Het verkeer dat bovenlangs moet.heeft dan geen voorrang op fietsers, voetgangers , scooters. Daar kan men dan stoplichten gebruiken. En dat kunnen de huidige zijn. En volgens mij ben je niet duurder uit dan het huidige ontwerp.
Denk dat het een gemiste kans is en het huidige ontwerp weggegooid geld. 

Reageren

Provincie Noord-Holland | 03-11-2025 11:51

Bedankt voor uw reactie, dit ontwerp is een product van gezamenlijk onderzoek tussen gemeente Bergen, Alkmaar, provincie en Rijkswaterstaat.

Hierbij is met behulp van een adviesbureau en kruispuntanalyses berekend wat een geschikte oplossing zou zijn voor de verkeersveiligheid en doorstromingproblematiek op het kruispunt n9 Kogendijk. Voor de doorstroming is rekening gehouden met de vele toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen, veelal woningbouw, in dit gebied. De verkeersveiligheid verbetert door het weghalen van het conflict tussen kruisend fiets- en autoverkeer.

Hieruit is het ontwerp van een turborotonde gekomen als passende oplossing ook met oog op de kosten. Uw suggestie voor een verdiepte ligging zou een veel grotere ruimtelijke impact hebben met een veel groter prijskaartje.

Reageren
Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.