Provincie wil actualisatie parkeernormen om woningbouwprojecten te versnellen
Publicatiedatum: 8 oktober 2025
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2025
0 reactiesProvincie Noord-Holland wil woningbouwprojecten versnellen om aan de grote vraag naar woningen te voldoen. Deze projecten kunnen vertraging oplopen door hoge parkeernomen. De provincie vraagt gemeenten daarom het aantal vereiste parkeerplekken bij nieuwbouw te verlagen.
Gedeputeerde Jelle Beemsterboer: “Er wordt in Noord-Holland hard gewerkt aan het bouwen van nieuwe woningen. Daar zitten veel mensen op te wachten. Om ervoor te zorgen dat we deze woningen zo snel mogelijk kunnen bouwen, moeten we constant blijven kijken waar het spaak loopt. Het parkeerbeleid is een van de dingen waar gemeenten naar kunnen kijken om vertraging te voorkomen.”
Veel gemeenten passen nog te hoge parkeernormen toe waardoor er kostbare ruimte verloren gaat die hard nodig is voor bijvoorbeeld extra woningen, groen of speelruimte. Ook vraagt de provincie gemeenten om deelvervoer te stimuleren.
Maatwerk parkeernormen per locatie
Gemeenten stellen de parkeernorm vast op basis van de CROW richtlijnen. Omdat CROW recent de richtlijnen heeft aangepast ontstaat er in veel gemeenten ruimte. De provincie vraagt gemeenten om de recente richtlijnen van het CROW te gebruiken en per locatie maatwerk toe te passen. De provincie gaat de komende tijd aandacht vragen voor het aanpassen van parkeernormen in gesprekken met gemeenten. Daarnaast heeft de provincie een handreiking voor gemeenten opgesteld. Hierin staan concrete tips voor maatwerk bij parkeernormen.
Gedeputeerde Beemsterboer: “Woningbouwprojecten worden duurder als parkeernormen te hoog zijn. Daarnaast zien we te vaak dat parkeerplaatsen onbenut blijven bij nieuwbouw. We willen daarom snel inspelen op de aangepaste CROW richtlijnen. Ook kunnen gemeenten overwegen om een plek voor een deelauto te zien als vervanging voor parkeerplekken, zoals gemeenten als Hollands Kroon, Schagen en Den Helder doen.”
De handreiking en het onderzoeksrapport zijn hier te vinden.
Deelvervoer stimuleren
Gemeenten kunnen deelauto’s meer stimuleren door normen op te nemen die bepalen hoeveel reguliere parkeerplaatsen kunnen worden vervangen door deelauto’s en deze aan het plan toe te voegen. Afhankelijk van hoe stedelijk het gebied is, kan dit volgens het CROW gaan om een vervanging van gemiddeld 5 tot 8 parkeerplekken. Ook helpt het om bij nieuwbouw goede wandel- en fietsverbindingen en goede ov-voorzieningen aan te leggen.
Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.