De provincie is al lange tijd op zoek naar een betere verbinding tussen de A8 en A9. De N203 – de Provincialeweg – is nu de verbinding tussen deze 2 rijkswegen. De kosten van de eerder vastgestelde mogelijke verbinding via de golfbaan in Heemskerk zijn onmogelijk door alleen de provincie en de gemeenten op te brengen. Bovendien is een bijdrage van het Rijk onzeker. Daarom werkte de provincie sinds 2024 aan een mogelijke robuuste oplossing, de A8-A9 Verbinding.
In mei 2025 concludeerde de provincie dat de 3 onderzochte alternatieve routes voor de mogelijke robuuste oplossing voor een verbinding tussen die A8 en de A9 de regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Holland boven het Noorzeekanaal niet of nauwelijks verbeterden. Het onderzochte alternatief met een verdiepte ligging van de N203 heeft mogelijk wel een positief effect op de lokale bereikbaarheid en leefbaarheid. Deze aanknopingspunten worden in een variantenstudie verder verkend. In die variantenstudie wordt ook gekeken naar andere opties en maatregelen om de weg zo in te richten dat het verkeer beter doorstroomt en zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor omwonenden.
Leefbaarheidsmaatregelen Krommenie
Een aantal onderdelen uit de leefbaarheidsmaatregelen N203 Krommenie wordt meegenomen in deze variantenstudie, Maatregelen Krommenie/Assendelft. Maatregelen die geen effect hebben op de eventuele keuzes in de variantenstudie worden de komende jaren opgepakt. Denk aan een geluidswerende vangrail en het verbeteren van het fietspad tussen Uitgeest en Krommenie. Ook het meetstation van TNO hoort daarbij. Maatregelen die wel een effect hebben op de keuzes in de variantenstudie, worden in die studie meegenomen.
Meetstation luchtkwaliteit
De meetresultaten luchtkwaliteit van TNO worden meegenomen bij de variantenstudie. De eindresultaten van de metingen bij het Vlietsend worden in april 2026 verwacht. In die resultaten zijn ook de metingen van 2 andere meetstations meegenomen die 3 maanden lang iets verder van de N203 de luchtkwaliteit hebben gemeten: 1 meetstation stond in Krommenie en 1 in Assendelft. Door die gegevens te combineren kan TNO zien wat het effect van het verkeer is op de luchtkwaliteit langs de N203.