Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Over het project

De Zandvoortse en Bloemendaalse kust zijn al jaren populaire bestemmingen. Bij mooi weer of strandevenementen reizen er veel mensen naar de kust. Op zonnige dagen is de toestroom van auto’s naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort zo groot, dat de verkeersafwikkeling verstoord raakt en er files ontstaan. Hoe houden we de kust van Zuid-Kennemerland bereikbaar en leefbaar?

Strand Zandvoort richting Bloemendaal © Monique van Middelkoop

Samen met de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort zoekt de provincie naar oplossingen. Zij willen verkeersoverlast verminderen en het reizen met de fiets en het openbaar vervoer makkelijker en prettiger maken. Dat is nodig omdat het in de regio steeds drukker wordt. Om het strand via het duingebied goed te kunnen bereiken, zijn alternatieven voor de auto steeds belangrijker.

Van ideeën naar maatregelen  

In het voorjaar van 2024 riepen de provincie en gemeenten iedereen op om ideeën te delen via samenslimnaarzee.nl. Er kwamen ruim 200 suggesties binnen verdeeld over 7 thema’s.

Taartdiagram met ingediende ideeën Samen slim naar zee, aantal ideeën per categorie. Betere reisinformatie: 9. Meer op de fiets: 52. Aantrekkelijk openbaar vervoer: 39. Meer bezoekers in de toekomst: 2. Parkeren: 14. Slim omgaan met autoverkeer: 40. Kleine verbeteringen aan de weg: 16. Geen thema ingevuld: 33.

Na selectie en een tweede participatieronde is een maatregelenpakket opgesteld met onder meer:

  • Betere reisinformatie vooraf en onderweg; 
  • P+R en pendelbussen (proef in 2026);
  • Meer en betere fietsroutes, waaronder een doorfietsroute over de voormalige trambaan naast de Zandvoortselaan. Deze route wordt verbeterd om veiliger en comfortabel naar de kust te fietsen;
  • Uitbreiding en verbetering van fietsenstallingen aan de kust (bewaakt en beter vindbaar);
  • Gesprekken met NS over (nog) meer extra treinen op drukke dagen; 
  • Onderzoek naar een toelatingssysteem voor auto's naar de kust. Een juridisch adviseur verkent of en hoe een toelatingssysteem voor autoverkeer kan bijdragen aan een slimmere verdeling van bezoekersstromen; 
  • Lokale verbeteringen aan wegen en fietspaden (gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort). Kleine aanpassingen worden per gemeente uitgewerkt, zoals het veiliger maken van fietsroutes.    

Nieuw: gratis pendelbus en tijdelijke inrichting Zeeweg in zomer 2026

De provincie en de 4 betrokken gemeenten voeren in de zomer van 2026 een proef uit om de kust bereikbaar en leefbaar te houden op drukke stranddagen.

Het plan is om de bus dan 10 weekenden in te zetten; van 20 juni tot en met 30 augustus. Tijdens het Grand Prix-weekend rijdt de bus niet. Kustbezoekers kunnen gratis parkeren bij Expo Greater Amsterdam (Vijfhuizen) en Q-Park Spaarne Gasthuis. Connexxion verlengt de bestaande buslijn 341 (vanaf Schiphol) via Hoofddorp en Haarlem naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort. Deze bus gaat 4 keer per uur op zaterdag en zondag. De reistijd met de bus wordt ingeschat op 35 minuten. De reistijd met de auto is op warme dagen vaak 45 minuten of langer, exclusief zoektijd voor een parkeerplek en de tijd die nodig is om naar het strand te lopen.  De bus maakt zoveel mogelijk gebruik van de bestaande vrije busbaan. Op de Zeeweg rijdt de bus op drukke dagen over een eigen rijstrook. 

De pendelbus start bij het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. De bus stopt bij de parkeerlocatie Expo Vijfhuizen, waar bezoekers hun auto gratis kunnen parkeren en direct op de gratis bus stappen. De route vervolgt via de busbaan Zuidtangent richting Houtplein, Raaks, Zijlweg en gaat via de Brouwerskolkweg over de Zeeweg naar Bloemendaal aan Zee. Daarna rijdt de bus door naar Zandvoort via de Boulevard heen en de Van Speijkstraat terug richting Hoofddorp. De bus stopt in Bloemendaal aan Zee en Zandvoort, de 2 tussenstops zijn nog niet zeker.

Meer weten? Bekijk de interactieve kaart.

De bus vervangt het autoverkeer niet, maar versterkt het bestaande openbaar vervoer. Nu reizen bezoekers uit Haarlemmermeer vooral met de auto naar de kust. Door de verlenging van buslijn 341 naar strand Bloemendaal en Zandvoort ontstaat een rechtstreekse, verbinding vanuit Hoofddorp. Het doel van de proef is onder andere om te ontdekken of de bus een goed alternatief is voor de auto.    

Tijdelijke inrichting Zeeweg

Tijdens de proef wordt de Zeeweg tijdelijk aangepast. Van 20 juni tot en met 30 augustus gaat de weg van 2 rijstroken naar 1 rijstrook en geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Op drukke dagen kan de bus de vrijgekomen rijstrook gebruiken als er file ontstaat. Ook de bestaande buslijnen 81 en 84 rijden op deze dagen door naar de kust. Uit analyses blijkt dat auto's bij drukte op een eerder punt op de weg mogelijk in een file komen. Wel stromen deze files vervolgens veel sneller door, omdat er niet langer geritst hoeft te worden bij Bloemendaal aan Zee. Daarmee blijft de gemiddelde reistijd gelijk. Tijdens de proef wordt ook gekeken naar wat de gevolgen van 1 rijstrook zijn voor het autoverkeer op omliggende wegen.  

Bekijk onderstaande video voor een simulatie


Het filmpje  laat zien dat het verkeer over twee rijstroken niet sneller gaat dan over 1: bij de versmalling ontstaat file en de reistijd blijft uiteindelijk hetzelfde.    

De Zeeweg is volgens de huidige richtlijnen te smal voor 2 autorijstroken. Na 2028 krijgt de Zeeweg groot onderhoud. Dat is het moment om de weg ook veiliger te maken. Veel ruimte om uit te breiden is er niet, want de weg loopt dwars door een beschermd natuurgebied. De resultaten van de proef gebruikt de provincie bij keuzes voor een definitieve inrichting van de Zeeweg.  

Vervolg en toekomst

Begin 2026 leggen provincie en gemeenten alle afspraken voor het volledige maatregelenpakket vast in een overeenkomst. Naast de proef in 2026 werken de partijen ook aan:

  • Tussen station Heemstede-Aerdenhout en de rotonde Kostverlorenstraat met de Zandvoortselaan wordt ingezet op een nieuwe snelle fietsroute over de Oude Trambaan.
  • In Zandvoort is sinds het voorjaar van 2025 een nieuwe fietsenstalling met cameratoezicht bij de voormalige passagepanden. Aangevuld met betere bewegwijzering en een logische route naar deze stalling.
  • In Bloemendaal aan Zee komt op termijn een nieuwe bewaakte fietsenstalling bij de Kop Zeeweg. Deze wordt aangelegd tijdens groot onderhoud en herinrichting van de Zeeweg. 
  • Er lopen ook gesprekken over meer treinen op drukke dagen.
  • Mogelijke toekomstige regels voor autotoegang tot het kustgebied.
  • Extra P+R-terreinen en aanvullende fietsenstallingen.

Gedeputeerde mobiliteit Jeroen Olthof: "We willen dat iedereen op een prettige en duurzame manier naar de kust kan reizen. Door samen te werken met gemeenten, inwoners en ondernemers maken we het makkelijker om de auto te laten staan. Zo houden we de kust bereikbaar en leefbaar, nu en in de toekomst."

Analyse: drukte en knelpunten

De bereikbaarheid van de kust is geen nieuw probleem en ook niet een eenvoudig probleem om op te lossen. De gemeenten en de provincie zijn daarom vorig jaar begonnen met alle gegevens die er zijn gezamenlijk boven tafel te krijgen. Waar is het druk, hoe erg is het en op welke dagen? Denk aan verkeersveiligheid, verkeershinder (overlast), vertraging in het openbaar vervoer en files. Nieuwe en toekomstige situaties zijn daarin verwerkt, zoals woningbouw en de groei van het recreatieve verkeer.

Uit gezamenlijke data-analyse blijkt:

  • Ongeveer 45 dagen per jaar knelpunten door kustbezoek.
  • Op tropische dagen (gemiddeld 8 dagen per jaar) trekt de kust ongeveer 100.000 bezoekers verdeeld over Zandvoort en Bloemendaal aan Zee.
  • Dit zorgt voor veel drukte op de wegen tussen 10.00 en 16.00 uur (bovenop de andere dagelijkse knelpunten).
  • Ook op mooie voor- en najaarsdagen trekt de kust veel bezoekers (ongeveer 80.000).

De kust in Zuid-Kennemerland is een belangrijke toeristische bestemming voor de dagtoerist. Dat is enerzijds goed voor de lokale economie, maar verkeer en drukte zorgen ook voor overlast voor de omgeving en de natuur. Wat zien we op die drukke dagen?

  • De vele auto’s die een parkeerplaats zoeken, veroorzaken problemen voor veiligheid en leefbaarheid.
  • Files en drukte door autoverkeer geven overlast voor om- en aanwonenden van de wegen.
  • Files en drukte door autoverkeer leveren ook vertraging op voor de bus.
  • Door de slechte busverbinding vanuit hoek Haarlemmermeer en de lange wachttijden is de bus geen alternatief voor de auto.
  • Smalle fietspaden en krappe kruisingen zijn tijdens drukke dagen extra onveilig.
  • Belangen verschillen: Zandvoort en Bloemendaal hebben economische voordelen van bezoekers, maar ook last van drukte; Haarlem en Heemstede ervaren vooral verkeershinder.

Meer informatie

Onder 'documenten' staan alle rapportages. Hier vindt u ook het uitvoeringsplan en alle bijlagen op basis waarvan het besluit voor de proef is genomen. Het plan is op hoofdlijnen, veel details moeten nog worden uitgewerkt. Voor vragen hierover, neem contact op met Martijn Ridder, omgevingsmanager via: samenslimnaarzee@noord-holland.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.