N239 bij Agriport en A7
Bedrijventerrein Agriport A7 tussen Medemblik en Middenmeer trekt veel verkeer. De belangrijkste route naar Agriport is de Dijkweg (N239): ongeveer 80% van dat verkeer neemt deze route. De huidige inrichting van deze weg is niet optimaal. Met een aanpassing van de weg en de kruising bij Agriport zal de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer verbeteren. Meer ruimte en een andere inrichting van het kruispunt verbetert ook de verkeersveiligheid. Met een herinrichting kan deze kruising tegelijkertijd veiliger worden gemaakt voor fietsers.
Kruising Dijkweg (N239) - Coppershorn/Agriport
Dit kruispunt is te krap voor het toegenomen verkeer. Regelmatig hebben grote vrachtwagens de andere weghelft nodig wanneer zij vanaf het bedrijventerrein afslaan richting de A7. Dergelijke situaties zorgen voor stagnatie van het verkeer en leveren onveilige situaties op voor met name fietsers.
Autoverkeer
Oplossing voor het autoverkeer is om meer rijstroken aan te leggen en door de opstelvakken (een rijbaan in een specifieke rijrichting) langer te maken. Hiervoor is ruimte nodig die op deze plek schaars is. Want aan de zuidzijde ligt een beschermde ecologische verbindingszone en aan de noordzijde ligt de Westfriese Omringdijk die ook een beschermde status heeft. Binnen deze beperkte ruimte wordt nu een oplossing gezocht.
Fietsverkeer
Op dit het kruispunt steken dagelijks tussen de 100 en 200 fietsers de Dijkweg (N239) over. Om de oversteek veiliger te maken, wil de provincie hier een vrijliggende fiets- en voetgangersoversteek aanleggen. Vooruitlopend hierop is het oversteken nu al makkelijker en veiliger gemaakt door de aanleg van 2 drempels in de weg, zodat het autoverkeer zich aan de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur houdt.
Voor het realiseren van dit project dient een ruimtelijke procedure te worden gevolgd. Daarna kan de uitvoering starten. Dat is naar verwachting vanaf 2027.


Op- en afritten A7
Automobilisten hebben op het viaduct over de A7 – door de bolling in de weg – weinig zicht op de kruisingen met de N239. Ook kan de afrit vanuit Amsterdam het verkeer soms lastig verwerken waardoor files ontstaan op de vluchtstrook.
Verbeteren doorstroming en verkeersveiligheid
De situatie ter plaatse wordt veiliger met de volgende aanpassingen:
- Verbreden van de opstelstroken (vanuit beide richtingen) aan het einde van de afritten van de A7 naar de N239 en deze van een extra strook voorzien. Deze extra ruimte voorkomt dat verkeer stil staat op de vluchtstrook van de A7.
- Aanpassen van de opritten van de N239 naar de A7. Op de N239 wordt extra opstelruimte gemaakt voor de afslag naar de A7 en er komen verkeerslichten om het verkeer goed af te wikkelen van en naar de snelweg.

De huidige situatie aan de oostkant


