Verkeersveiliger maken Opperdoezerpad
Afgelopen jaar is een aantal maatregelen genomen om de oversteek Opperdoezerpad veiliger te maken. Het blauwe bord is verder uit de weg geplaatst, er zijn langs de N-weg borden geplaatst die wijzen op de oversteek en er is belijning op de weg aangebracht. Recent zijn langs het fietspad borden ‘gevaarlijke kruising’ geplaatst. Op dit moment kijken we met de gemeente of we het fietspad een stukje kunnen ophogen, zodat fietsers en automobilisten elkaar beter zien en fietsers vlak staan in plaats van schuin.
Uit het onderzoek dat afgelopen najaar is gedaan blijkt dat een grote meerderheid van de omwonenden het pad graag wil behouden. Zeker voor de inwoners van Opperdoes is het een belangrijke verbinding naar verschillende voorzieningen.
Bovenstaande grafieken tonen het resultaat van het onderzoek: het oordeel over het belang van de oversteek. Fysiek: 86 mensen hebben op het pad hun oordeel gegeven en 425 mensen online. Conclusie is dat 80 procent belang hecht aan het pad.
Resultaten onderzoek
- Uit het onderzoek blijkt ook dat het grootste deel van de mensen de oversteek als onveilig ervaart. Als redenen worden genoemd:
- Het gras staat vaak te hoog, hierdoor is het moeilijk om te zien of er verkeer aankomt.
- Het is lastig in te schatten hoe snel het autoverkeer dichterbij komt. Auto’s rijden heel hard, vaak meer dan 80 km/u. Dit geldt ook voor zware voertuigen zoals landbouwverkeer en vrachtwagens.
- Het is niet duidelijk voor auto’s dat hier een oversteek is.
- Je moet als fietser/wandelaar in één keer oversteken.
- Slechte zichtbaarheid, zowel voor fietser/voetganger als voor de auto’s: De constructie van de spoorbomen en de borden belemmeren het zicht
- Het pad is heel donker en hierdoor ben je slecht zichtbaar als fietser/voetganger
- Steile helling: Je komt van lager en hebt pas ‘boven’ op de helling goed zicht, terwijl je dan al praktisch op de weg staat.
- Je staat schuin. Dit maakt het lastiger om weer op te kunnen stappen en vaart te maken.
Het hele rapport is te vinden op de projectpagina van de herinrichting239n240.