Planning

De afronding van de studie bestaat uit de ontwerpen, een maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA), een memo van de dorpsraad en een inventarisatie van de inbreng tijdens de inloopavond. In juni 2022 werd al duidelijk dat door prijsstijgingen en steeds hogere materiaalkosten alle varianten een stuk duurder zouden worden. Toen is besloten de studie wel af te maken. Bij de bespreking in de provinciale statencommissie Mobiliteit gaven veel politieke partijen aan nut en noodzaak te zien van een ondergrondse oplossing. Ook onderschreven veel partijen dat een verlengde onderdoorgang wenselijk zou zijn voor de leefbaarheid in Broek in Waterland. Waar het benodigde extra geld vandaan moet komen was de grote vraag. Totdat dat duidelijk is, valt er over de planning niets te zeggen. 

De vraag waar het extra geld vandaag moet komen, is een zaak voor de politiek. De coalitiepartijen hebben de onderdoorgang Broek in Waterland opgenomen in hun coalitieakkoord. Hierin staat dat de coalitiepartners zich inzetten voor de onderdoorgang met 2 maal 2 banen (waarvan 2 maal een busbaan) en dat de gezien de leefbaarheid en doorstroming de voorkeur uitgaat naar de verlengde variant, voor zover daarbij zicht is op financiering. Naar die financiering moet worden gekeken. Net als naar een mogelijke bijdrage vanuit de regio. Ook het Rijk kan wellicht meebetalen. De N247 is een belangrijke schakel binnen het regionale wegennet en in de toekomst moeten er veel huizen worden bijgebouwd in de regio.