Over het project

De Zeeweg (N200) bestaat al 100 jaar en is een bijzondere provinciale weg, slingerend door een prachtig natuurlandschap. De Zeeweg is 1 van de 2 toegangswegen naar de kust van Zandvoort en Bloemendaal aan Zee. Auto, bus, fiets en voetganger maken gebruik van de weg. Op de Zeeweg vinden helaas relatief veel ongelukken plaats. De provincie werkt daarom aan een studie om de verkeersveiligheid op de Zeeweg N200 tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee te verbeteren.

Stand van zaken (januari 2024) 

Het onderzoek naar de verkeersveiligheid is afgerond. Uit de trajectstudie zijn 6 varianten voor de Zeeweg en 4 varianten voor fietspad aan weerszijden van de Zeeweg gekomen. In tegenstelling tot eerdere berichten wordt er begin 2024 nog geen plan voor de herinrichting voorgelegd. Het plan wordt afgestemd op een andere studie waarin gemeenten in Zuid-Kennemerland en provincie de gehele kust goed bereikbaar willen houden. Zo kunnen zij zich samen aan de ene kant richten op het beperken van overlast en files en aan de andere kant op het bevorderen van openbaar vervoer en fietsen. Voor de keuze van 1 van de Zeewegvarianten en de uitwerking daarvan, is het nodig deze resultaten te kennen. 

Dit betekent dat er op z'n vroegst in 2025 aanpassingen plaatsvinden aan de Zeeweg, vooruitlopend op het groot onderhoud (na 2028). Eerder zijn er afspraken gemaakt over kleine aanpassingen onder andere aan de Kop van de Zeeweg; deze starten wel in 2024. Bekijk de planning

Zeeweg N200 fietsers

Resultaten onderzoek verkeersveiligheid  

Op de Zeeweg is niet 1 duidelijk knelpunt aan te wijzen (zie 'Zeeweg N200 in kaart’). Gedrag van de verkeersdeelnemers is bijvoorbeeld veel genoemd. Vanuit alle mogelijke oplossingen om de algehele veiligheid te verbeteren heeft ingenieursbureau RHDHV meerdere varianten uitgewerkt. 

Om de veiligheid op de rijbanen te verbeteren zijn de volgende varianten onderzocht:

  • 80 km per uur en dubbele rijstroken met verkeerslichten op de kruisingen (de kruisingen zijn de aansluitingen op de beide campings, restaurant De Bokkedoorns, de Eerebegraafplaats en het bezoekerscentrum De Kennemerduinen)
  • 80 km per uur en dubbele rijstroken met op kruisingen terug naar 1 rijstrook
  • 80 km per uur met 1 rijstrook per rijbaan
  • 80 km per uur met 1 rijstrook per rijbaan en 50 km/u op de kruisingen
  • 60 km per uur met 1 rijstrook per rijbaan
  • 60 km per uur en beide rijstroken op de noordelijke rijbaan (dus tegemoetkomend verkeer)

Om de veiligheid op de fietspaden te verbeteren zijn de volgende varianten onderzocht:  

  • fietspaden verbreden van 3,5 naar 4 meter en aanleg van een halfverharde berm van 50 cm
  • fietspaden verbreden van 3,5 naar 4 meter
  • fietspaden (3,5 meter breed) en aanleg van een halfverharde berm van 50 cm
  • fietspaden (3,5 meter breed) in 1 richting maken

Een toelichting op de varianten staat in de presentatie die vrijdag 6 oktober 2023 (pdf, 0,98 MB) is gegeven aan de groep betrokkenen. 

Zeeweg N200

Effect op natuur en doorstroming ook van belang 

In deze varianten ligt de nadruk op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor zowel automobilisten als fietsers. In de studie zijn ook de uitstraling van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, het natuurbehoud en de doorstroming belangrijke aandachtspunten.

Respect voor natuur en milieu

Zo kunnen maatregelen voor de Zeeweg bijdragen aan een positief effect op de natuur van de natuur van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland,  waar de weg dwars doorheen loopt. Niet alleen gaat de Zeeweg door het Natura2000-gebied, ook de middenbermen zijn beschermd. Aanpassingen kunnen kansen bieden om de natuurverbinding te verbeteren (denk aan faunapassages) en de neerslag van de hoeveelheid stikstof in de natuur omlaag te brengen. Zoals bij alle projecten inventariseert de provincie welke welke duurzame maatregelen haalbaar zijn. Maatregelen hiervoor komen aan bod bij de uitwerking van het plan voor de herinrichting.  

Doorstroming

Ook de impact op de doorstroming is bepalend in de afweging van oplossingen. Tegelijk met dit onderzoek loopt een verkenning ‘Bereikbaarheid Kust’, waarbij de provincie samenwerkt met de 4 gemeenten in Zuid-Kennemerland aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de kust van Zuid-Kennemerland op drukke dagen. De Zeeweg is 1 van de wegen waar onderzoek naar wordt gedaan. 18 maart starten de provincie en de gemeenten met het ophalen van ideeën, suggesties en maatregelen voor de bereikbaarheid van de hele regio Zuid- Kennemerland. Voor de keuze van 1 van de Zeewegvarianten en de uitwerking daarvan, is het nodig deze resultaten te kennen.   

Vervolg 

Als de resultaten van Bereikbaarheid Kust bekend zijn, gaat de provincie samen met ingenieursbureau RHDHV de varianten toetsen: Welke variant levert een positieve bijdrage aan verkeersveiligheid, maar ook aan het versterken van de natuur(verbindingen) en houdt rekening met de bereikbaarheid van de kust? Daaruit volgt een voorkeursvariant voor de Zeeweg. Het is aan de provincie om uiteindelijk de keuze te maken.