Marco van den Hil (ENGIE): “Er kwam veel kijken bij de koppeling”

(18 december 2018)

Technisch dienstverlener ENGIE Infra & Mobility is medio november begonnen met de ombouw van de Twee Zwanen (Stolperophaalbrug) in Schagerbrug. Dit is de eerste brug die bediend wordt vanuit het onlangs geopende Weg & Waterhuis de Langebalk in Heerhugowaard. We vroegen Marco van den Hil (projectleider uitvoering) van ENGIE naar de voorbereiding en uitvoering van de koppeling van de eerste brug.

Marco van den Hil

Hoe verliep de voorbereiding op de koppeling?

Marco: “Begin vorig jaar (2017) zijn wij met het project centrale bediening bruggen en sluizen gestart. We begonnen met het ontwerpen van zowel de bediencentrale als van een standaard brug. Met dit standaard ontwerp leggen we een basis en borgen we de uniformiteit van alle bruggen en sluizen, die gekoppeld worden aan de bediencentrale. Vervolgens hebben we de specifieke zaken voor deze brug toegevoegd aan het standaard ontwerp. Daarna hebben wij de Twee Zwanenbrug omgebouwd. Toen de bediencentrale was ingericht en de bedienaren waren opgeleid kon de brug aangesloten worden."

Hoe is de koppeling verlopen?

“Voordat de brug werd omgebouwd hebben we de installatie en het functioneren van de brug uitgebreid getest. Met de testen is aangetoond dat de brug veilig bedienbaar is. Vervolgens heeft met de laatste ‘site integration test’ (SIT) de uiteindelijke koppeling met de bediencentrale plaatsgevonden en konden we de brug bedienen vanaf Weg & Waterhuis de Langebalk."

“Het was voor ons een belangrijk moment waar we met ons volledige team naartoe geleefd hebben. Omdat dit de eerste brug was, was het best spannend: alles moest bij elkaar komen. Op een gegeven moment konden we ook niet meer terug. Gelukkig is de koppeling soepel verlopen en zijn we met z’n allen trots dat het gelukt is. Dit geeft vertrouwen voor de volgende bruggen."

Welke aanpassingen hebben jullie gedaan aan de brug?

“Vanuit het contract zouden we op deze brug, met minimale aanpassing, alleen een nieuwe koppelkast plaatsen en de programmering (software) van de brugbesturing aanpassen. Uit de functionele testen bleek echter dat er extra aanpassingen nodig waren om te voldoen aan de machineveiligheid. Deze aanpassingen hebben wij daarom ook gedaan. Dit houdt in dat we nu ook de besturing (hardware) grotendeels vernieuwen."

Wat was technisch gezien een uitdaging?

“Aangezien dit de eerste brug is kwam er veel bij kijken. Zo moest de soft- én hardware voor de brug gereed zijn, de nieuwe bediencentrale ingericht zijn voor bediening en de bedienaren getraind zijn om te kunnen bedienen. In de uitvoering kent elke brug of sluis zijn eigen uitdagingen, maar met de juiste voorbereiding kunnen we deze vroegtijdig tackelen."

Wat is er nu anders voor weg- en vaarwegverkeer?

“Het vaarwegverkeer heeft vanaf 5 december contact met Weg & Waterhuis de Langebalk, voorheen hadden ze dat met bediencentrale de Kooy in Den Helder. Maar hier zal het vaar- en wegverkeer niets van merken, en dat bedoel ik positief. Deze brug werd al op afstand bediend. Ja, ze krijgen nu een andere contactpersoon."

Wat vind je leuk aan deze opdracht?

“Het project centrale bediening bruggen en sluizen is een project dat bestaat uit het koppelen van 44 objecten aan de bediencentrale. Al deze bruggen en sluizen zijn verschillend van elkaar en hebben hun eigen uitdagingen. Dat is wat voor mij het werk boeiend houdt. Met mijn voorliefde voor infrastructurele werkzaamheden is dit een project waar ik met trots aan werk."

Uitgelicht