Beste Ronald,
De provincie Noord-Holland hanteert op dit moment nog het beleid om zo veel mogelijk landbouwverkeer op de doorgaande provinciale wegen te weren. Alleen daar waar landbouwverkeer echt geen alternatief heeft om zich goed te kunnen verplaatsen (bijv. als er geen parallelweg is of een andere redelijke korte route ontbreekt) wordt landbouwverkeer toegestaan.
Ten tijde van de werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug ontbrak het aan een goede alternatieve route voor landbouwvoertuigen op de N242 en werden zij voor een deel toegestaan op deze provinciale weg. Nu het werk is afgerond en de bebording is weggehaald, mag landbouwverkeer niet meer op de N242 rijden. Een uitzondering hierop is de Leeghwaterbrug. Landbouwvoertuigen mogen nog wel over deze brug, omdat er anders voor hen geen mogelijkheid is om het Noordhollandskanaal te passeren. Verder horen er op dit moment geen landbouwvoertuigen thuis op het deel van de N242 waar u het over heeft.
De Eerste Kamer heeft op 19 mei van dit jaar ingestemd met een wetsvoorstel waarmee een kentekenplicht voor landbouwvoertuigen wordt geïntroduceerd. Gekoppeld aan het wetsvoorstel wordt de maximum toegestane snelheid voor landbouwvoertuigen verhoogd naar 40 km/u. Dit kan in de toekomst mogelijk leiden tot andere inzichten over de plek van landbouwverkeer op de weg.
Ronald1959 zegt op 19-11-2020 11:08
Goedemorgen,
Regelmatig worden wij als automobilist geconfronteerd met landbouwvoertuigen of bouwverkeer, dat tijdens de spits langzaam op provinciale wegen, zoals de N242 rijdt, terwijl er de mogelijkheid is om secundair te rijden. (Bijv. via industrieterrein De Zandhorst of Heerhugowaard)
Lange rijen met auto's rijden dan achter deze bijv. trekker aan. Is het niet te realiseren om de regel in te stellen om dit verkeer secundair te laten rijen. Is voor hen niet omrijden en daarnaast ook veiliger. Zo zijn er meer provinciale wegen, waar dit van toepassing is.