N239 bij Agriport en A7
Bedrijventerrein Agriport A7 bij Middenmeer trekt veel verkeer. 80% van dat verkeer rijdt via de Dijkweg (N239) van en naar de A7. Bij bedrijventerrein Agriport A7 wil de provincie de kruising met de Dijkweg (N239) en de aansluiting op de op- en afritten van de A7 aanpassen, zodat er meer autoverkeer veilig van en naar de A7 kan. Op de kruising Dijkweg (N239) – Coppershorn/Agriport komt een veiliger oversteek voor fietsers.
Bedrijventerrein Agriport A7 bij Middenmeer trekt veel verkeer. 80% van dat verkeer rijdt via de Dijkweg (N239) van en naar de A7. Bij bedrijventerrein Agriport A7 wil de provincie de kruising met de Dijkweg (N239) en de aansluiting op de op- en afritten van de A7 aanpassen, zodat er meer autoverkeer veilig van en naar de A7 kan. Op de kruising Dijkweg (N239) – Coppershorn/Agriport komt een veiliger oversteek voor fietsers.
Deze projecten staan in het Integraal meerjarenprogramma provinciale infrastructuur (IMPI) onder nummer N239-03.
Kruising Dijkweg (N239) – Coppershorn/Agriport
Dit kruispunt is te krap voor het toegenomen verkeer. Het gebeurt regelmatig dat grote vrachtwagens die vanaf het bedrijventerrein rechtsaf de Dijkweg (N239) opgaan richting de A7, daarbij de linker weghelft nodig hebben. Het verkeer stroopt op en er ontstaan onveilige situaties, met name voor fietsers.
De provincie wil op de kruising meer rijstroken aanleggen en de opstelvakken om af te slaan naar Agriport langer maken. Vanwege de ligging van de Westfriese Omringdijk ten noorden van de Dijkweg (N239), worden de uitbreidingen aan de zuidzijde van de weg gerealiseerd. De toegang naar het bedrijventerrein wordt verbreed, wat betekent dat de doorsteek in de dijk verbreed wordt.
Per dag steken op het kruispunt Dijkweg (N239) – Coppershorn/Agriport tussen de 100 en 200 fietsers de Dijkweg (N239) over. De provincie legt hier in 2027 een vrij liggende fietsoversteek aan. Om het oversteken nu al iets makkelijker en veiliger te maken, wil de provincie met 2 verhogingen in de weg afdwingen dat het autoverkeer zich aan de maximum snelheid van 50km/h houdt.
De huidige situatie
De toekomstige situatie (voorlopig ontwerp)
Op- en afritten A7
Door de bolling van het viaduct over de A7 is er weinig zicht op de kruising. Ook kan de afrit vanuit Amsterdam het verkeer soms lastig verwerken waardoor files ontstaan op de vluchtstrook. De opstelstroken aan het einde van de afritten van de A7 naar de N239 worden verbreed en van een extra strook voorzien. Dat geldt voor de opstelstrook vanuit de richting Amsterdam en vanuit de richting Middenmeer. Daardoor ontstaat meer opstelruimte, waardoor uitvoegend verkeer niet ophoopt op de A7.
Ook de opritten van de N239 naar de A7 worden aangepast. Op de N239 wordt extra opstelruimte gerealiseerd om de snelweg op te kunnen en er komen verkeerslichten om het verkeer goed af te wikkelen van en naar de snelweg.