Over het project

De huidige, oostelijke Cruquiusbrug richting Heemstede stamt uit 1932 en is aan vervanging toe. In 2021 – 2022 wordt de oostelijke Cruquiusbrug vervangen en de westelijke brug onderhouden, waardoor de bereikbaarheid, doorstroming en veiligheid in de toekomst gegarandeerd blijven.

De oostelijke Cruquiusbrug (richting Heemstede) wordt ook verbreed, waardoor er meer ruimte ontstaat voor fietsers en voetgangers. De huidige voetgangerstunnel wordt aangepakt en er komt aan de kant van gemeente Haarlemmermeer een fietsonderdoorgang waardoor het fietsverkeer de N201 in de toekomst ongelijkvloers kruist.

Hoge ambities

De provincie Noord-Holland heeft hoge ambities voor de nieuwe Cruquiusbrug. De nieuwe brug wordt energieneutraal, circulair en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd. Een energie neutrale brug is zelfvoorzienend en wekt evenveel energie op als dat de brug verbruikt.
Circulair bouwen betekent efficiënt en slim omgaan met grondstoffen en materialen zoveel als mogelijk hergebruiken. We passen hierbij de principes van modulair bouwen toe, oftewel Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen (filmpje). Ook wordt gekeken hoe de brug zo onderhoudsarm mogelijk kan worden gerealiseerd. Dat levert in de toekomst minder hinder voor het verkeer op.

Prototype

Goede, duurzame infrastructuur is van groot belang voor de bereikbaarheid, noodzakelijk voor de groei van de economie in Noord-Holland, maar ook een vereiste voor bewoners en passanten om deel te kunnen nemen aan de arbeidsmarkt en het sociale leven. De provincie ziet de vervanging van de Cruquiusbrug als een kans om aan de slag te gaan met slimme, innovatieve én duurzame oplossingen voor energieneutraal, circulair en onderhoudsarm bouwen. De geleerde lessen en succesvolle oplossingen neemt de provincie mee in de vervanging van volgende bruggen. De nieuwe Cruquiusbrug wordt daarmee het prototype voor energie neutrale en circulaire bruggenbouw.
In de voorbereidingsfase tot aan de aanbesteding verkent de provincie hoe de ambities, en in welke mate, op een realistische wijze toegepast kunnen worden in het ontwerp van de nieuwe brug. Uiteraard moet dit passen binnen de planning, het beschikbare budget en vanzelfsprekend met zo min mogelijk hinder.

Uitgelicht